Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi 1. Hållbar utveckling och miljöpåverkan. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Geografi 1

Tema: Hållbar utveckling och miljöpåverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll – Jordens naturgeografiska byggnad, utveckling och förändring över tid.
– Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid.
– Analys av naturliga hot, risker och samhällets sårbarhet.
– Befolkningsutveckling och rumslig förändring, urbanisering och städers funktion.
– Relationer mellan miljöförändringar och mänsklig verksamhet.
Betygskriterium (E) – Eleven redogör för grundläggande geografiska processer och deras samband med människans livsvillkor.
– Eleven ger exempel på hur naturliga och kulturella landskap påverkas av hållbar utveckling.

[Gy11, Geografi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
  • Diskutera vad hållbar utveckling innebär.
  • Förklara begreppen ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
  • Ge exempel på aktuella problemen kopplade till miljöpåverkan.
  • Presentera syftet med lektionen och lärandemålen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i mindre grupper.
  • Ge grupperna exempel på miljöproblem (klimatförändringar, luftföroreningar, avfallshantering).
  • Låt grupperna diskutera hur dessa problem påverkar hållbar utveckling.
  • Varje grupp presenterar sina tankar kort.
3. Studie av fall (15 min)
  • Välj två olika case-studier som belyser miljöpåverkan.
  • Analysera hur mänsklig aktivitet har påverkat dessa områden.
  • Diskutera eventuella lösningar som har implementerats.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och betona vikten av att förstå sambandet mellan människa och natur.
  • Fråga eleverna om de har några sista tankar eller frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hållbar utveckling: Förståelse för hur mänskliga aktiviteter kan upprätthålla eller skada miljön.
  • Miljökonsekvenser: Kunskap om vilka effekter olika typer av verksamheter har på vår planet.
  • Befolkningsdynamik: Insikt i hur befolkningsökning kan påverka resursanvändning och miljö.
  • Globala perspektiv: Förmåga att se lokala problem i ett globalt sammanhang.
  • Geografiska metoder: Färdigheter i att använda GIS och andra geografiska verktyg.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
hållbar utveckling En utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att kompromissa med kommande generationers möjlighet att tillfredsställa sina behov. Termen myntades på engelska som “sustainable development”.
miljöförorening Utsläpp av ämnen i miljön som skadar ekosystemen och människors hälsa. Kommer från latin “pollutio”, vilket betyder förorening.
urbanisering Processen där befolkning förflyttas från landsbygden till städer. Från latin “urbanus”, vilket betyder stads- eller borglig.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi som individer bidra till en mer hållbar framtid?
  • B. Vilka är de mest akuta miljöproblemen i vårt samhälle och varför?
  • C. På vilket sätt kan internationella samarbeten bidra till hållbar utveckling?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation där de fokuserar på ett specifikt miljöproblem, dess orsaker och lösningar. Presentationen ska ta upp både lokala och globala perspektiv. Grupperna får använda digitala verktyg för att skapa sina presentationer, inklusive kartor och statistik, och dela sina resultat med klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är hållbar utveckling? Utveckling som tillfredsställer nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers behov.
2. Nämn en orsak till jordens klimatförändringar. Utsläpp av växthusgaser från industri och transporter.
3. Vilken roll spelar urbanisering i miljöpåverkan? Urbanisering kan leda till ökat resursutnyttjande och föroreningar.
4. Ge ett exempel på hur man kan minska avfall. Genom att återvinna och kompostera.
5. Vad är GIS? Geografiska informationssystem, ett verktyg för att analysera och visualisera geografisk data.

Hemuppgift

Eleverna får i uppdrag att skriva en uppsats på tre sidor där de beskriver ett valt miljöproblem, dess orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar. Uppsatsen ska innehålla relevant statistik och minst två källor, inklusive en vetenskaplig artikel.

Citat

”Vi är inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi har lånat den av våra barn.” – David Brower. Detta citat betonar vikten av att ta ansvar för vår planet och tänka på kommande generationer i vår strävan mot hållbar utveckling.


Modern Tillbaka-knapp