Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi 1. Hållbar utveckling och naturresurser. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Geografi 1

Tema: Hållbar utveckling och naturresurser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. Analys av naturliga hot, risker och sårbarhet. Människans behov av naturresurser över tid. Eleven redogör utförligt för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet över tid samt hur natur- och kulturlandskapet omformas av människan. Eleven använder flera geografiska begrepp för att underbygga sina analyser.

[Gy11, Geografi 1]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
    • Definiera begreppet hållbar utveckling.
    • Diskutera varför hållbar utveckling är viktigt i vår tid.
    • Ge exempel på hur hållbar utveckling kan uppnås.
    • Ställ öppna frågor om elevernas syn på hållbarhet.
  2. Naturresurser och deras fördelning (15 min)
    • Presentation av olika typer av naturresurser.
    • Diskussion om ojämn fördelning av resurser världen över.
    • Analys av konsekvenserna av resursbrist.
    • Gruppdiskussioner om hur man kan hantera bristande resurser.
  3. Kartläggning av lokala resurser (15 min)
    • Eleverna arbetar i mindre grupper för att kartlägga resurser i sitt närområde.
    • Diskussion om hur dessa resurser används och deras hållbarhet.
    • Skapa en enkel karta över de identifierade resurserna.
  4. Avslutning och reflektion (10 min)
    • Sammanfatta dagens lektion och huvudpoänger.
    • Diskutera vad eleverna har lärt sig och hur de ser på hållbar utveckling efter lektionen.
    • Ge hemuppgift kopplad till ämnet för fortsatt reflektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Geografiska processer: Förstå hur olika processer formar natur- och kulturlandskap.
  • Hållbarhet: Känna till begreppet hållbar utveckling och dess betydelse.
  • Naturresurser: Kunskap om olika naturresurser och deras betydelse.
  • Resursfördelning: Analys av hur resurser är fördelade och de konsekvenser detta får.
  • Kartografi: Färdigheter i att använda kartor och geografiska verktyg.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbar utveckling Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att kompromissa med kommande generationers möjligheter.
Naturresurser Resurser som finns i naturen och används av människor, exempelvis vatten och mineraler.
Kartografi Konsten och vetenskapen att skapa och studera kartor.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar människans aktiviteter vår miljö? Ge exempel.
  • B. Vilken roll spelar utbildning i främjandet av hållbar utveckling?
  • C. I vilken mån är det möjligt att balansera ekonomisk tillväxt och miljöhänsyn?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att genomföra en mini-fältstudie i närområdet. De ska identifiera olika naturresurser, diskutera hur dessa används idag och föreslå alternativa sätt att utnyttja dem mer hållbart. Efter fältstudien ska grupperna rapportera sina resultat och idéer för hela klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är hållbar utveckling?
2. Nämn tre typer av naturresurser.
3. Hur kan vi bidra till en mer hållbar resursanvändning?
4. Vad innebär resursfördelning?
5. Varför är kartografi viktigt inom geografi?
6. Hur kan vi skydda våra naturresurser?
7. Ge exempel på miljöproblem kopplade till resursutnyttjande.
8. Vilken påverkan har urbanisering på lokala resurser?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort rapport (1-2 A4-sidor) om ett specifikt naturresursproblem i sitt närområde eller en resurs som de anser borde hanteras bättre. Rapporten ska innehålla en redovisning av problemet, förslag på möjliga lösningar och en reflektion över hur detta kopplar till begreppet hållbar utveckling.

Citat

”Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi har lånat den av våra barn.” — David Brower. Detta citat belyser vikten av att tänka på framtida generationers rätt till en hållbar och livskraftig planet och att vi alla har ett ansvar att skydda den.


Modern Tillbaka-knapp
×