Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi 1. Hållbar utveckling och resursanvändning. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Geografi 1

Tema: Hållbar utveckling och resursanvändning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. Eleven redogör för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet över tid och rum och hur natur- och kulturlandskapet omformas av människan.

Källa: [Gy 11, Geografi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
  • Definiera begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: social, ekonomisk och miljömässig.
  • Diskutera varför hållbar utveckling är viktigt i dagens samhälle.
  • Ge exempel på globala och lokala utmaningar kopplade till hållbar utveckling.
  • Fråga elever om deras personliga erfarenheter av hållbar utveckling.
2. Gruppdiskussioner om resursanvändning (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper om fyra-fem.
  • Ge varje grupp en resurs (vatten, energi, mat, etc.) och låt dem diskutera dess användning och påverkan.
  • Be grupperna att lista problem kopplade till överanvändning av sin resurs.
  • Grupperna presenterar sina diskussioner kort för klassen.
3. Fallstudie av lokal resursanvändning (15 min)
  • Presentera en kort fallstudie om ett lokalt område och dess resursanvändning.
  • Diskutera vad som görs för att främja hållbarhet.
  • Identifiera brister och föreslå förbättringar.
  • Koppla fallstudien till större globala frågor.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Samla hela klassen för att diskutera vad de lärt sig under lektionen.
  • Be eleverna att formulera en fråga de fortfarande undrar över.
  • Diskutera hur de kan tillämpa kunskapen de fått i sitt eget liv.
Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hållbar utveckling: Förståelse för vad hållbar utveckling innebär och varför det är viktigt.
  • Resursanvändning: Hur mänskligheten använder naturresurser och dess konsekvenser.
  • Miljökonsekvenser: Känna till de miljöpåverkan som följer av resursutvinning och konsumtion.
  • Samhällsperspektiv: Förstå hur olika intressenter påverkar och påverkas av resursfördelning.
  • Klimatförändringar: Insikt i hur klimatförändringar påverkar resursanvändningen och livsvillkor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbarhet Förmågan att tillfredsställa nuvarande behov utan att kompromissa med kommande generationers behov. Från svenskan “hållbar” (från gammalsvenska “halda”, att hålla fast).
Resurs En tillgång som kan användas för att skapa värde. Från franskan “ressource”, av “ressourcer”, att återgå tillbaka.
Ekologi Läran om samspelet mellan levande organismer och deras miljö. Från grekiska “oikos” (hus) och “logos” (lärande).

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka utmaningar med hållbarhet ser ni i ert närområde?
  • B. Hur kan vi som individer bidra till att minska vår resursanvändning?
  • C. På vilket sätt påverkar klimatförändringar er egen framtid?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en affisch som visar ett lokalt problem kopplat till resursanvändning och föreslå lösningar för hur det kan förbättras. De ska använda geografiska data och visualiseringstekniker, inklusive kartor och diagram. Affischerna ska sedan ställas ut i klassrummet.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är hållbar utveckling? Att tillfredsställa nuvarande behov utan att äventyra kommande generationers behov.
2. Ge ett exempel på en naturresurs. Vatten.
3. Vad innebär resursfördelning? Hur resurser fördelas mellan olika grupper i samhället.
4. Vad är en ekologisk fotavtryck? En mätning av hur mycket resurser en person eller ett samhälle använder.
5. Nämn en konsekvens av överanvändning av resurser. Miljöförstöring.
6. Vad kan individer göra för att bidra till hållbarhet? Ändra sina konsumtionsvanor, återvinna och minska avfall.
7. Hur påverkar klimatförändringar resurser? Genom att ändra tillgång och efterfrågan på vatten och livsmedel.
8. Vad är en Michelin-märkning? En grönt märke som visar att en produkt är miljövänlig.

Hemuppgift

För att befästa det vi lärt oss i denna lektion, ska eleverna skriva en reflektion på omkring 1-2 sidor (A4) om hur de kan bidra till en mer hållbar utveckling i sin vardag. De ska ge konkreta exempel på vad de kan förändra och hur dessa förändringar kan ha en effekt.

Citat

“Det är inte jordens resurser vi är missnöjda med, utan sättet att använda dem.” – Wangari Maathai, 2004. Detta citat betonar vikten av att vi reflekterar över vårt sätt att använda jordens resurser och påminner oss om att våra handlingar har långsiktiga konsekvenser.


Modern Tillbaka-knapp