Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi 1. Klimatförändringar och deras påverkan. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Geografi 1

Tema: Klimatförändringar och deras påverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jordens klimat samt klimatets variation och föränderlighet över olika tidsperspektiv. Klimatförändringens konsekvenser för naturlandskapet, samhällsutvecklingen och människans livsvillkor, lokalt och globalt. Eleven redogör utförligt för grunderna som rör klimatförändringar och deras konsekvenser, samt kan använda geografiska begrepp och teorier för att underbygga sina redogörelser och analyser.

[Gy11, Geografi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till klimatförändringar (10 min)
  • Diskutera vad klimatförändringar innebär.
  • Ge exempel på aktuella händelser av klimatförändringar globalt.
  • Fråga eleverna om deras åsikter kring ämnet.
  • Gå igenom dagens planering och förväntningar.
2. Forskning och fakta om klimatförändringar (15 min)
  • Presentera senaste forskningen om klimatförändringar.
  • Visa diagram och bilder som illustrerar förändringar.
  • Diskutera källan till informationen och dess trovärdighet.
  • Förklara skillnaden mellan väder och klimat.
3. Gruppdiskussion kring lokala effekter (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper för att diskutera lokala effekter av klimatförändringar.
  • Låt varje grupp sammanfatta sina tankar och idéer.
  • Förbered grupperna för en presentation av deras resultat.
  • Monitorera diskussionerna och bidra med frågor.
4. Presentation av gruppresultat (10 min)
  • Låt varje grupp presentera sina resultat.
  • Ställ frågor efter varje presentation för att fördjupa diskussionen.
  • Ge positiv feedback och konstruktiv kritik.
  • Summera lektionen och knyt ihop trådarna om vikten av medvetenhet kring klimatfrågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Klimatets påverkan på ekosystem: Klimatet påverkar skogar, hav och andra ekosystem. Förändringar kan leda till förlust av biologisk mångfald.
  • Mänsklig påverkan: Människor bidrar till klimatförändringar genom utsläpp av växthusgaser, skogsavverkning och industriell verksamhet. Detta skapar en cykel av negativa effekter.
  • Klimatanpassning: Hur vi kan anpassa oss till förändringar, svårt men nödvändigt för att skydda samhällen och ekosystem.
  • Samhällsengagemang: Betydelsen av att skapa medvetenhet och engagera sig i lokala och globala frågor kring klimatet.
  • Framtida utmaningar: Diskutera vilka utmaningar framtiden kan bjuda på kopplade till klimat och mänsklig verksamhet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Klimat Det genomsnittliga vädret i ett område under en längre tid. Från grekiska “klima” som betyder lutning.
Växthusgaser Gas som bidrar till växthuseffekten och global uppvärmning. Kommer från termen växthus som används för att beskriva detta fenomen.
Ekosystem Ett samhälle av organismer som interagerar med det omgivande miljön. Från grekiska “oikos” som betyder hus.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka konsekvenser kan klimatförändringarna få för din hemstad och vilket ansvar har vi för att motverka dessa?
  • B. Hur kan man kombinera mänsklig utveckling och bevarande av naturresurser på bästa sätt?
  • C. Vad skulle hända om vi inte agerar mot klimatförändringar idag?

Aktivitet

Aktiviteten ska gå ut på att eleverna får skapa en affisch där de presenterar sina egna idéer för att motverka klimatförändringar i deras lokalsamhälle. De ska inkludera fakta och grafik för att stödja sina förslag. Detta kommer att uppmuntra kreativitet och engagemang för ämnet och göra dem medvetna om sin påverkan och ansvar.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad betyder klimatförändring för dig? [Svara med egen reflektion]
Ge exempel på vad du kan göra för att hjälpa till. [Svara med egna idéer]
Vilka är de största hoten mot vårt klimat? [Nämn relevanta hot]
Hur kan vi utbilda andra om klimatfrågor? [Förslag på metoder]
Känns det som att du kan göra en skillnad? [Ja/Nej och varför]
Vilka resurser behöver vi för att förbättra situationen? [Nämn resurser]
Vad är din största insikt från denna lektion? [Egna tankar]
Vad vill du lära dig mer om? [Förslag på ämnen]

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats som tar upp ett av de rådande klimat- och miljöproblemen i deras lokalsamhälle, samt föreslå lösningar. Uppsatsen ska vara 2-3 sidor lång (A4) och inkludera både fakta och personliga reflektioner.

Citat

”Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, utan lånat den av våra barn.” – David Brower. Detta citat betonar vikten av hållbara beslut och ansvar för framtida generationer i vår miljö.


Modern Tillbaka-knapp