Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Människa och natur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. | Eleven redogör utförligt för grunderna i kartografi samt identifierar, besvarar och presenterar, med säkerhet och med hjälp av lämpliga metoder och lämplig teknik, geografiska frågor. |
Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. | Eleven samlar in och bearbetar med säkerhet data samt värderar dem med nyanserade omdömen. |
Analys av naturliga hot, risker och samhällets sårbarhet. | Eleven presenterar sitt resultat med säkerhet och på ett strukturerat sätt. |
[Gy11, Geografi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till geografi (10 min)
- Förklara ämnets betydelse i samhället.
- Presentera de centrala begreppen inom geografisk analys.
- Diskutera varför kunskap om geografiska processer är viktig.
- Ge exempel på hur geografi påverkar vardagen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera olika geografiska fenomen och deras påverkan.
- Be grupperna att sammanfatta sina diskussioner.
- Utse en representant för varje grupp att rapportera tillbaka.
3. Analys av kartor (15 min)
- Visa olika typer av kartor och deras användningsområden.
- Analysera en vald karta i klassen.
- Låt eleverna identifiera geografiska punkter och mönster.
- Diskutera vikten av kartografi i geografisk analys.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och dess centrala teman.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Gå igenom eventuella frågor.
- Förbereda eleverna för nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Jordens strukturer: Kunskaper om hur jorden ser ut och är byggd. Behandla olika lagar och länkar i jorden.
- Prozessystem: Processerna i mark, vatten och luft och hur dessa interagerar.
- Människans påverkan: Hur människor har förändrat och utformat landskapet genom historien.
- Hållbar utveckling: Diskussioner kring hur vi kan bevara miljön och landets resurser.
- Befolkningsdynamik: Analysera hur befolkningen förändras och vilka faktorer som påverkar detta.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Geografi | Studiet av jorden, dess landskap och mänskliga aktiviteter. | Från grekiska “geographia”, där “geo” betyder jord och “graphia” betyder skrivande. |
Kartografi | Konsten och vetenskapen att göra kartor. | Från grekiska “kartes” som betyder karta. |
Urbanisering | Processen av att fler människor flyttar till städer. | Från latin “urbanus” som betyder stadsbo och “ation” som indikerar tillstånd. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar klimatförändringar vår livsmiljö?
- B. Hur kan vi som individer bidra till en hållbar utveckling lokalt och globalt?
- C. Vilka intressekonflikter ser ni i er närmiljö gällande resursanvändning?
Aktivitet
Organisera en fältstudie där eleverna utforskar sitt lokalsamhälle. De ska identifiera naturlandskap och kulturlandskap, notera hur människor påverkar dem, och dokumentera detta med bilder och anteckningar. Eleverna diskuterar sedan sina observationer i klassen för att koppla deras erfarenheter till teoretiska kunskaper i geografi.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är geografi? | Studiet av jorden och dess olika egenskaper. |
2. Nämn en process som förändrar landskapet. | Erosion. |
3. Vad är hållbar utveckling? | Utveckling som tillgodoser generationers behov utan att kompromissa med framtida generationers behov. |
Hemuppgift
Förbereda en kort presentation om ett geografiskt fenomen eller en human geography term som ni har lärt er under lektionen. Presentationen ska innehålla minst tre källor och vara 5 minuter lång.
Citat
“To understand the world, we must first understand its geography.” – John Snow, 1854 Detta citat knyter an till lektionen genom att betona vikten av geografisk kunskap för att förstå mänskliga beteenden och samhällsutveckling.