Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Människans påverkan på natur och miljö
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
– Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. – Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. – Analys av naturliga hot, risker och samhällets sårbarhet. – Människans behov av naturresurser över tid. – Kultur- och naturmiljöer samt hållbar utveckling. |
– Eleven redogör utförligt för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet. – Eleven diskuterar hur människans resurser kan tas till vara och utvecklas för en hållbar utveckling. |
[Gy11, Geografi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera ämnet och dagens mål för lektionen.
- Förklara vikten av att förstå människans påverkan på miljön.
- Ge exempel på aktuella miljöfrågor.
- Diskutera elevernas förkunskaper inom ämnet.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en miljöfråga att diskutera.
- Be grupperna att sammanställa sina tankar kring människans påverkan.
- Återkoppla till hela klassen och diskutera resultaten.
3. Tillämpning av GIS (15 min)
- Introducera användningen av geografiska informationssystem (GIS).
- Demonstrera hur GIS-data används för att analysera miljöproblem.
- Låt eleverna utforska ett GIS-verktyg med exempeldata.
- Diskutera resultaten av deras analyser i grupper.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Återblicka på vad som har lärts under lektionen.
- Diskutera nästa steg i temat om hållbar utveckling.
- Be eleverna skriva ner en fråga som de har kring temat.
- Samla in dessa frågor för nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Jordens resurser: Förklara hur resurserna på jorden är fördelade och varför vissa områden är mer rika än andra.
- Urbanisering: Diskutera hur städer växer och belastningen detta innebär för miljön.
- Klimatförändringar: Analysera effekterna av klimatförändringar på olika områden i världen.
- Hållbarhet: Reflektera över hur samhället kan arbeta mot en mer hållbar framtid.
- Globalisering: Undersök hur den globala ekonomin påverkar lokala miljöfrågor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Naturresurser | Råvaror från naturen som kan användas av människor, t.ex. vatten, mineraler. | Kommer från latin “natura” som betyder födelse eller ursprung. |
Urbanisering | Processen där fler människor flyttar till städer, vilket leder till ökning av stadsområden. | Från italienska “urbano” som betyder stad. |
Klimatförändringar | Förändringar i det globala klimatet över tid, ofta kopplade till mänsklig aktivitet. | Från grekiska “klima” som betyder lutning, som refererar till jordens lutning mot solen. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi som individer påverka vår miljö positivt i vardagen?
- B. Vilka är de största utmaningarna enligt er gällande hållbar stadsutveckling?
- C. I vilken utsträckning anser ni att människan bör kontrollera naturen för att påverka klimatförändringar?
Aktivitet
Låt eleverna planera en hypotetisk stadsdel som är miljösmart. De ska överväga aspekter som energiförsörjning, transporter, grönområden och avfallshantering. Genom att arbeta i grupper ska de rita en karta och skriva en kort presentation av sin stadsdel och hur den bidrar till hållbarhet. Eleverna får också argumentera för sina val och förklara hur de skulle implementera detta i verkligheten.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är natural resurs? | Råvaror från naturen som kan användas av människor, som vatten, mineraler. |
2. Vad menas med urbanisering? | Processen där fler människor flyttar till städer. |
3. Vilka konsekvenser har klimatförändringar? | Ökning av extremväder, smältande isar och påverkan på ekosystem. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en reflektion kring hur deras lokala miljö påverkas av globalisering. De ska också ta med exempel på lokala miljöproblem och föreslå möjliga lösningar. Texten ska vara 2-3 sidor lång (A4).
Citat
*”Vi är inte ärvda jorden av våra förfäder, vi lånar den av våra barn.”* – David Brower, 1970. Detta citat betonar vikten av hållbarhet och ansvar gentemot framtida generationer när det kommer till att skydda vår miljö.