Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Geografi. Hållbar utveckling och människans påverkan på miljö och samhälle. [Åk 7]

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Lektionsplanering: Hållbar utveckling i Geografi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Människans påverkan på miljön och samhället. Eleven kan med viss säkerhet ge exempel på hur människans livsstil påverkar miljön och hur detta kan förändras. Eleven kan med relativt god säkerhet analysera och beskriva olika förklaringar till människans påverkan och föreslå åtgärder.
Naturresurser och deras betydelse för hållbar utveckling. Eleven kan beskriva och förklara enkla samband mellan naturresurser och deras användning. Eleven kan göra fördjupade beskrivningar och förklara samband mellan naturresurser och deras användning.
Globala och lokala miljöfrågor. Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva några globala och lokala miljöproblem. Eleven kan analysera och jämföra lokala och globala miljöproblem och ger exempel på möjliga lösningar.

Källa: Lgr22, Geografi, Åk 7-9

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (15 min)

  • Förklara vad hållbar utveckling är och dess tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
  • Ge exempel på människans påverkan på miljön och varför det är viktigt att arbeta hållbart.
  • Visa en kort film, bildspel eller presentation som väcker intresse.
  • Ställ några frågor för att kontrollera förkunskaper.

2. Gruppaktivitet: Hållbarhetsquiz med poängjakten (30 min)

  • Dela in eleverna i grupper om 3–4 elever.
  • Ge varje grupp ett quiz med frågor om hållbar utveckling, naturresurser och miljöproblem.
  • Exempel på frågor:
    • Vilka är de tre dimensionerna av hållbar utveckling?
    • Ge exempel på en förnybar naturresurs.
    • Vad betyder ekologiskt fotavtryck?
    • Nämn en global miljöutmaning.
  • Varje rätt svar ger poäng, och gruppen som får flest poäng vinner en liten belöning (t.ex. beröm, extra rast eller liknande).
  • Uppmuntra till diskussion inom grupperna om frågornas innehåll.

3. Gemensam genomgång och reflektion (15 min)

  • Gå igenom quizfrågorna och förklara svaren.
  • Diskutera hur eleverna kan bidra till hållbar utveckling i sin vardag.
  • Avsluta med att sammanfatta lektionens huvudpoänger och ge information om nästa lektion.

Ämnesinnehåll

  • Hållbar utveckling: Grunderna och varför det är viktigt att förstå och agera.
  • Människans påverkan: Hur livsstil och konsumtion påverkar miljön.
  • Naturresurser: Skillnaden mellan förnybara och icke-förnybara resurser.
  • Miljöfrågor: Globala och lokala utmaningar samt deras samband.
  • Ansvar: Vad elever kan göra själva för att bidra.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbar utveckling En utveckling som möter dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjlighet att möta sina behov. Svenskt bildningsord från 1987, influerat av engelska “sustainable development”.
Ekologi Vetenskapen om samspelet mellan organismer och deras miljö. Från grekiskans “oikos” som betyder hus eller hem.
Naturresurs Naturtillgång som kan användas för att tillgodose människors behov. Från latinets “natura” (natur) och “resursa” (tillgång).
Ekologiskt fotavtryck Ett mått på hur mycket resurser en person eller befolkning använder. Ordet “fotavtryck” används metaforiskt för påverkan.
Klimatförändringar Långsiktiga förändringar i jordens klimat, främst orsakade av mänsklig aktivitet. Från grekiskans “clima” som betyder lutning (jordens lutning).

Diskussionsfrågor

  1. Hur kan vi bidra till en mer hållbar vardag, och vilka val är enklast att börja med?
  2. Om ett land vill utvecklas men riskerar att förstöra miljön, hur kan man hitta balansen?
  3. Hur kan vi ta ansvar för miljön även om vi bor långt ifrån miljöproblemen?
  4. Kan tekniska lösningar alltid ersätta förändrade beteenden?

Modern Tillbaka-knapp
×