Jag har valt att arbeta med kursen “Geografi” från Komvux (Gymnasiet). Utifrån kursens centrala innehåll och betygskriterier kan vi skapa en lektion som fokuserar på “Hållbar utveckling och människans påverkan på miljön”.
### Lektionsplanering
#### Årskurs:
Gymnasiet
#### Ämne:
Geografi
#### Tema:
Hållbar utveckling och människans påverkan på miljön
—
### Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————|———————|
| Geografiska processer och samband mellan människa, samhälle och miljö. | Eleven kan redogöra för grundläggande geografiska begrepp och samband som påverkar miljön och hållbar utveckling. |
| Hållbar utveckling och resursförbrukning. | Eleven kan ge exempel på hur mänskliga aktiviteter påverkar miljön och föreslå metoder för att minska negativa effekter. |
Källa: [Gy11, Geografi].
—
### Lärarledda instruktioner
#### 1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
– Diskutera vad hållbar utveckling innebär och dess tre dimensioner: ekonomisk-, social- och miljömässig hållbarhet.
– Ge exempel på aktuella globala utmaningar, som klimatförändringar och föroreningar.
– Använd exempel från kursmaterialet för att illustrera poänger.
#### 2. Gruppdiskussion (15 min)
– Indela klassen i smågrupper och ge dem specifika frågor att diskutera. Frågor kan inkludera:
– Hur skulle en hållbar stad se ut?
– Vilka åtgärder kan individer vidta för att bidra till en mer hållbar framtid?
#### 3. Fältstudie eller analys (15 min)
– Planera en fältstudie där eleverna observerar och dokumenterar lokala exempel på hållbar eller ohållbar utveckling.
– Alternativt, analysera en aktuell händelse som påverkar miljön och diskutera konsekvenser.
#### 4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta nyckelpunkterna från diskussionerna.
– Låt eleverna dela med sig av sina insikter och vad de tar med sig från lektionen.
### Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
– **Hållbar utveckling:** Kunskaper om vad hållbar utveckling betyder och varför det är viktigt för framtiden.
– **Mänsklig påverkan:** Hur olika aktiviteter såsom industriell produktion, transporter och avfallshantering påverkar miljön.
– **Lokala exempel:** Exempel på lokala företag eller initiativ som arbetar med hållbarhet.
– **Globala mål:** Känna till de globala målen för hållbar utveckling (Agenda 2030).
### Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|———————-|————————————————–|———————————-|
| Hållbar utveckling | Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjlighet att tillgodose sina behov. | Ursprungligen fransk (sustainable). |
| Resurs | Tillgång eller tillgångar som kan användas för att uppnå något. | Från latin “resursa” (en återvinning). |
| Miljö | De naturliga och sociala omständigheterna där en människa eller grupp lever. | Från latin “medium”. |
| Förorening | Införande av skadliga ämnen i miljön som kan påverka ekosystemets hälsa. | Från latinska “pollutio”, vilket betyder “smutsig eller förorenad”. |
### Diskussionsfrågor
A. Vilka klimateffekter har människans aktiviteter haft på jorden?
B. På vilket sätt kan vi som individer och samhälle gemensamt arbeta för en hållbar framtid?
C. Vilka konkreta steg kan tas för att minska vår miljöpåverkan på lokal nivå?
### Aktivitet
Elevaktiviteten kan inkludera att skapa en poster som visar deras vision för en hållbar stad. De kan välja att fokusera på olika aspekter som energikällor, transporter, avfallshantering och grönområden. Postern ska inkludera bilder, diagram och korta texter som förklarar visionen. Efter avslutad aktivitet kan eleverna presentera sina posters för klassen.
### Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|——————————————|———————|
| Vad innebär hållbar utveckling? | (Svar från elever) |
| Vilka är de viktigaste faktorerna för hållbarhet? | (Svar från elever) |
| Hur kan vi minska vår miljöpåverkan? | (Svar från elever) |
| Ge exempel på lokala grupper som arbetar med hållbarhet. | (Svar från elever) |
| Vad är de globala målen? | (Svar från elever) |
| Hur ser en hållbar stad ut? | (Svar från elever) |
| Vilka personliga åtgärder kan du vidta? | (Svar från elever) |
| Vad var dagens bästa insikt? | (Svar från elever) |
### Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de beskriver hur deras egna livsstilar påverkar miljön och vad de kan ändra för att bidra till en mer hållbar framtid. De ska använda konkreta exempel och källor för att stödja sina argument.
### Citat
_”Den som inte är beredd att åka dit som blommorna växer, är inte beredd att gå till himlen.”_ – Eldridge Cleaver, 1968. Citatet knyter an till vikten av att förstå och värdesätta naturen för att motverka miljöförstöring.
—
Om du vill kan jag spara denna lektion i ett dokument. Vill du att jag gör det?