Lektion. Geografi. Känna igen olika landskap. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs:

Årskurs 1-3

Ämne:

Geografi

Tema:

Känna igen olika landskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Utmärkande drag i närområdets natur- och kulturlandskap. Spår av den senaste istiden. Namn och läge på världsdelarna och världshaven samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven. Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven beskriver likheter, skillnader samt orsaker och konsekvenser i sammanhang som är relevanta för ämnet.

[**Lgr22, Geografi, Åk. 1-3**]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till landskap (10 min)
  • Berätta kort om olika landskap som vi har i Sverige, till exempel fjäll, skog och sjöar.
  • Visa bilder på dessa landskap och ställ frågor till eleverna.
  • Diskutera vad som kännetecknar varje landskap.
  • Fråga eleverna vilket landskap de tycker bäst om och varför.
2. Fältstudie i närområdet (15 min)
  • Gå ut i närområdet och observera det omgivande landskapet.
  • Låt eleverna beskriva vad de ser, till exempel träd, vatten eller byggnader.
  • Diskutera hur dessa element bidrar till helheten av landskapet.
  • Ställ frågor som “Vad kallas detta landskap?” och “Vilken typ av djur eller växter tror ni trivs här?”.
3. Praktisk aktivitet – Måla ett landskap (15 min)
  • Ge eleverna material för att måla det landskap de tycker bäst om.
  • Be dem beskriva sina val av färger och former.
  • Varje elev får kort berätta om sitt konstverk för klassen.
  • Uppmuntra till frågor och respons från de andra eleverna.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Samlade insikter om de olika landskapen som de har lärt sig om.
  • Diskutera hur vi kan ta hand om våra landskap.
  • Avsluta med en sammanfattning av lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Varför landskap är viktiga: Förståelse för hur landskap formar våra liv och varför vi ska bevara dem. Känslan av tillhörighet och ansvar för vår miljö.
  • Geografiska begrepp: Kartor, geografiska termer och var olika landskap finns. Skillnaden mellan natur- och kulturlandskap.
  • Observationer: Lär sig att observera sin omgivning, identifiera olika växter och djur samt beskriva landskapet.
  • Landskapens påverkan: Hur människan påverkar landskapet genom sitt brukande och byggande.
  • Lokala traditioner: Lokala berättelser eller traditioner kopplade till landskapet och dess beskydd.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Land En stor del av jordens yta som inte är täckt av vatten. Kommer från det fornnordiska ordet “land”.
Landskap En specifik del av land med en viss typ av natur och miljö. Från tyskan “Landschaft”.
Natur Inkluderar allt som finns på jorden utan människans inverkan. Från latin “natura”.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att skydda våra landskap?
  • B. Kan vi alltid använda naturen på det sätt vi vill? Diskutera i klassen.
  • C. Hur skulle du måla ditt drömland- och varför?

Aktivitet

Eleverna kommer att måla sina egna versioner av ett landskap som de har personligt anknytning till. De får använda material som papper, färger och penslar. Målet är att de ska uttrycka sina känslor och upplevelser kopplade till det valda landskapet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett landskap? Ett område med karakteristiska geografiska drag.
Nämn en typ av landskap i Sverige. Fjäll, skog, sjö, etc.
Hur påverkar människan landskapet? Genom byggande och jordbruk.
Varför är det viktigt att bevara landskap? För framtida generationer och biologisk mångfald.
Ge ett exempel på en tradition kopplad till ett landskap. Val av vissa växter för matlagning i familjen.
Vad känner du för ditt närmaste landskap? Personligt svar.
Vad kan vi göra om vi ser föroreningar i ett landskap? Rapportera och städa tillsammans.
Nämn ett djur som lever i vårt landskap. Exempelvis rådjur eller ekorre.

Hemuppgift

Eleverna kan välj att rita eller skapa en liten affisch om ett landskap som de valt att lära sig mer om. Affischen ska innehålla minst fem fakta om landskapet och en bild som illustrerar det. De ska vara väl förberedda att presentera sin affisch för klassen.


Modern Tillbaka-knapp