Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi. Kartor och hur vi använder dem. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs:

Årskurs 1-3

Ämne:

Geografi

Tema:

Kartor och hur vi använder dem

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Eleven ska utveckla kunskaper om kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Genom att använda digitala och analoga kartor för att lokalisera geografiska objekt och beskriva platsers och regioners namn och lägen utvecklas den geografiska förståelsen.
Betygskriterium (E) Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och processer samt kan med vissa hjälpmedel identifiera och förstå kartors innehåll och betydelse.

[Lgr22, Geografi, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kartor (10 min)
  • Beskriva vad en karta är och dess olika typer.
  • Visa exempel på olika kartor: politiska kartor, fysiska kartor och tematiska kartor.
  • Förklara hur man läser kartor, symboler och färger.
  • Diskutera varför kartor är viktiga för oss.
2. Praktisk övning med kartor (15 min)
  • Ge varje elev en karta och låt dem identifiera olika platser och symboler.
  • Låt eleverna arbeta i par för att lokalisera specifika objekt på kartan.
  • Diskutera som helklass vad de har funnit och hur de har använt kartan.
  • Uppmuntra frågor och diskussion om kartorna.
3. Skapa egna kartor (15 min)
  • Ge eleverna material för att skapa sina egna hantverkskartor över ett område (t.ex. skolans lekområde).
  • Instruera hur man markerar viktiga platser och använder symboler.
  • Avsätta tid för att eleverna visar sina kartor för klassen.
  • Diskutera de olika kartorna som har gjorts och vad de representerar.
4. Avslutning och reflektionsdiskussion (10 min)
  • Fråga eleverna vad de har lärt sig om kartor.
  • Diskutera hur kartor kan hjälpa oss i vardagen.
  • Sammanfatta lektionen och vad vi ska ta med oss till nästa gång.

Ämnesinnehåll

  • Olika typer av kartor: Politisk karta, fysisk karta, tematisk karta – att förstå skillnaderna och när de används.
  • Symboler och färger: Hur olika färger och symboler representerar olika typer av information på kartorna.
  • Kartans uppbyggnad: Förståelse för gradnät, skala och orientering på en karta.
  • Användning av kartor: Hur kartor används i praktiken, exempelvis för att hitta vägar, planera resor eller förstå områden.
  • Skapa egna kartor: Kreativitet i att skapa kartor över kända områden och förståelse för kartografi.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Karta En visuell representation av ett geografiskt område, som visar landformer, vägar och andra viktiga platser. Från italienska “carta”, vilket betyder papper.
Symbol En bild eller tecken som representerar något annat, ofta som används på kartor för att indikera platser eller funktioner. Från grekiska “symbolon”, som betyder “tecken”.
Skala Förhållandet mellan avståndet på kartan och det verkliga avståndet i naturen. Från latinets “scala”, som betyder “steg”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle du beskriva vikten av att kunna läsa en karta i din vardag?
  • B. På vilket sätt tror du att kartor har förändrats genom åren? Vad var annorlunda förr?
  • C. Kan du tänka dig några situationer där en karta skulle kunna rädda liv? Berätta om dem.

Aktivitet

En praktisk aktivitet kan vara att eleverna får gå ut på skolgården och därifrån skapa en enkel karta som visar viktiga punkter, som lekplatser, skräpkorgar och ingångar. Eleverna kan använda kritor och papper för att markera dessa platser, vilket ger dem en bättre känsla för hur verkliga kartor fungerar. När de har gjort sina kartor kan de presentera sina skapelser för klassen och förklara sina val av symboler.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är en karta? En visuell representation av områden på jorden.
2. Vad används symboler på en karta till? De används för att representera olika platser och funktioner.
3. Nämn tre olika typer av kartor. Politisk karta, fysisk karta, tematisk karta.
4. Varför är det viktigt att kunna läsa kartor? För att navigera och förstå geografiska relationer.
5. Vad innebär kartans skala? Det visar förhållandet mellan kartans avstånd och verklighetens avstånd.
6. Vad är en gradnät? Linjer som hjälper till att orientera på en karta.
7. Kan du skapa en egen karta? Ja, genom att använda symboler och färger.
8. Vad lärde du dig idag? Svar från eleverna.

Hemuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en karta över sitt hem, där de markerar viktiga rum och platser, som kök, vardagsrum, och deras eget rum. De ska genomföra detta med hjälp av färgade pennor och kan även inkludera symboler. Kartyta ska beskrivas med en kort text om varför de valde att visa just dessa platser.

Citat

”En karta är mer än en mätning av fysiska avstånd; den är en vägledning genom livet.” – Anonym. Detta citat belyser vikten av kartor som inte bara verktyg för navigation utan också som redskap för att förstå världen omkring oss.


Modern Tillbaka-knapp
×