Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Geografi
Tema: Kartor och vägar i Sverige
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att förstå hur man läser och använder kartor. De ska också lära sig om vägar i Sverige och deras funktion. | Eleverna kan beskriva hur en karta används och känner till några vanligaste vägar i Sverige. |
[Lgr 22, Geografi, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kartor (10 min)
- Förklara vad kartor är och varför vi använder dem.
- Visa olika typer av kartor, inklusive vägatlas och topografiska kartor.
- Diskutera hur kartor kan hjälpa oss att orientera oss.
2. Hur man läser en karta (15 min)
- Gå igenom kartans olika delar, som legender, skala och symboler.
- Låt eleverna identifiera symboler på en karta.
- Ge exempel på hur de kan använda kartan för att hitta vägen.
3. Gruppuppgift: Skapa en egen karta (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem uppgiften att skapa en enkel karta över skolan eller klassrummet.
- De ska inkludera viktiga platser som skoltoaletter, korridorer och dörrar.
- Uppmuntra dem att använda symboler och en legend.
4. Genomgång av svenska vägar (10 min)
- Diskutera viktiga vägar i Sverige, som E4 och E6.
- Visa var dessa vägar finns på en karta över Sverige.
- Prata om varför vägar är viktiga för samhället.
5. Presentation och reflektion (5 min)
- Låt grupperna presentera sina kartor.
- Diskutera som klass vad de lärt sig om kartor och vägar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Karta: Förstå vad en karta är och dess olika typer.
- Legender och symboler: Kunna läsa och förstå legenden på en karta.
- Skala: Förstå kartans skala och hur den används för att mäta avstånd.
- Vägar i Sverige: Lär känna de viktigaste vägarna i Sverige och deras betydelse.
- Orientering: Utveckla förmågan att orientera sig med hjälp av en karta.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Karta | En visuell representation av ett område. | Från latinska ‘carta’ |
Legend | Förklaring av symboler och färger på en karta. | Från latin ‘legenda’ |
Skala | Förhållandet mellan avstånd på kartan och verkligheten. | Från latin ‘scala’ |
Vägar | Anlagda stigar för transporter, såsom bilar och cyklar. | Från fornsvenska ‘vegar’ |
Orientering | Att kunna lokalisera sig och förstå sin omgivning. | Från franska ‘orientation’ |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni kartor är viktiga i vårt samhälle?
- B. Hur skulle ni beskriva er väg hem på en karta?
- C. Vad kan hända om vi inte hade vägar i Sverige?
Aktivitet
I denna aktivitet får eleverna använda kartor över sitt bostadsområde. De ska planera en “skattjakt” där de markerar olika punkter på kartan, som exempelvis park, affär eller kompisens hus. De får sedan påbörja sin skattjakt genom att följa sin egen karta och dokumentera sin väg.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en karta? | (Elevernas svar) |
Vilken del av en karta är legenden? | (Elevernas svar) |
Nämn en viktig väg i Sverige. | (Elevernas svar) |
Vad kan du använda en karta till? | (Elevernas svar) |
Hur mäter vi avstånd på en karta? | (Elevernas svar) |
Vad är orientering? | (Elevernas svar) |
Hur skulle din karta se ut över skolan? | (Elevernas svar) |
Varför är skalan viktig? | (Elevernas svar) |
Hemuppgift
Skriv en kort uppsats om den väg ni använder för att ta er till skolan. Inkludera viktiga platser ni passerar, och vilka transportsätt ni använder. Texten ska vara 1 A4-sida.
Citat
“En karta är inte bara en karta; den är en berättelse om en plats.” – Unknown Source
Detta citat påminner oss om att kartor inte bara är verktyg utan även en källa till historia och information om våra resor och omgivningar.