Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Geografi
Tema: Kontinentalplattor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt jordens uppbyggnad och hur kontinentalplattorna påverkar den. |
Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att drabbas av jordbävningar. | Eleven ger exempel på sårbara platser och förklarar hur dessa hotar människors liv. |
Geografiska metoder, begrepp och arbetssätt. | Eleven använder kartor och andra geografiska verktyg i sina analyser av platser och regioner. |
[Lgr 22, Geografi, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kontinentalplattor (10 min)
- Diskutera vad kontinentalplattor är och var de finns.
- Visar en bild av jordens plattor och deras rörelser.
- Förklara begrepp som “platttektonik” och “jordbävningar”.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper.
- Ge varje grupp en karta över kontinentalplattorna.
- Be dem diskutera hur plattornas rörelser påverkar jordens landskap.
- Dokumentera deras tankar på blädderblock.
3. Presentation av grupper (15 min)
- Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.
- Diskutera skillnader och likheter i deras uppfattningar.
- Ge feedback och ställ följdfrågor.
- Sammanfatta presentationerna och knyt an till begreppet sårbarhet.
4. Avslut och reflektion (10 min)
- Fråga eleverna om de har några frågor.
- Diskutera vad de har lärt sig om kontinentalplattor.
- Förbereda dem för hemuppgifter relaterade till ämnet.
- Avsluta med att ge en kort översikt av nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kontinentalplattor: Lära sig om uppbyggnaden av jordens inre och hur plattorna rör sig.
- Jordbävningar: Förstå vad som orsakar jordbävningar och vilka konsekvenser de kan ha.
- Vulkaner: Lära sig om vulkanernas funktion och hur de är kopplade till plattornas rörelser.
- Sårbarhet: Diskutera hur vissa områden är mer sårbara för naturkatastrofer.
- Geografiska verktyg: Användning av kartor och digitala verktyg för att förstå geografiska fenomen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kontinentalplatta | Stora sektioner av jordens yta som flyttar på sig. | Ursprungligen från latin “continens” som betyder “att hålla samman”. |
Platttektonik | Teorin som beskriver rörelsen hos jordens plattor. | Från grekiska “tecton” som betyder “byggare”. |
Jordbävning | En kraftig skakning av jorden orsakad av plattornas rörelser. | Från fornnordiska “jǫrð” och “bæina” som betyder “att skaka”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad skulle hända om ingen kände till riskerna med jordbävningar och vulkanutbrott?
- B. Hur påverkar människors aktivitet kontinentalplattornas rörelser?
- C. Vilket ansvar har vi när det kommer till att skydda sårbara områden?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en modell av en kontinentalplatta med hjälp av lera. De ska illustrera hur plattorna rör sig och vilken typ av geologiska fenomen som kan uppstå när plattorna kolliderar eller glider förbi varandra. Modellen ska även innehålla förklaringar till de fenomen som de har modellerat.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en kontinentalplatta? | En stor sektion av jordens yta som rör sig. |
2. Vad orsakar jordbävningar? | Rörelsen hos kontinentalplattorna. |
3. Vad är platttektonik? | Teorin om rörelsen av jordens plattor. |
4. Hur påverkar vulkaner landskapet? | Genom utbrott och nedbrytning av områden. |
5. Vad är sårbarhet i geografi? | Hur vissa områden är mer utsatta för naturkatastrofer. |
6. Ge ett exempel på en geologisk risk. | Jordbävningar i Kalifornien. |
7. Vilka verktyg används för att studera geografi? | Kartor och GIS. |
8. Nämn en konsekvens av plattornas rörelser. | Rörelser leder till jordbävningar och vulkaner. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort artikel (1 A4-sida) om hur kontinentalplattor påverkar deras eget land. De ska ge exempel på risker som är relevanta och diskutera hur man kan förbereda sig för dessa risker. Artiken ska också inkludera referenser till vad de lärt sig under lektionen.
Citat
”Geografi är mer än att bara lära sig om kartor; det handlar om att förstå världen vi lever i.” – Anonym. Detta citat understryker vikten av geografi och dess påverkan på vår förståelse av globala frågor, inklusive kontinentalplattor och deras effekter på mänskligt liv.