Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Geografi och Samhällskunskap
Tema: Migration och globalisering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Globala, regionala och lokala samhällsfrågor, och migrationens konsekvenser, gemensamma utmaningar i globaliseringen. | Eleven kan ge exempel på och förklara mönster i befolkningens förändringar och konsekvenser av migration. |
Faktorer som bidrar till ekonomisk och social utveckling. | Eleven kan redogöra för hur globala processer påverkar människors livsvillkor. |
[Lgr 22, Geografi och Samhällskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till migration (10 min)
- Definiera begreppet migration och dess olika former (ex. frivillig, tvingande).
- Diskutera statistik kring migration globalt och nationellt.
2. Migrationens orsaker och konsekvenser (15 min)
- Analysera de ekonomiska, sociala och politiska orsakerna till migration.
- Ge exempel på konsekvenser för både ursprungs- och destinationsländer.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem frågor kring migrationens påverkan.
- Be grupperna att presentera sin diskussion för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
- Fråga eleverna om deras reflektioner kring nyhetsartiklar om migration.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Migrationstyper: Det är viktigt att förstå skillnaden mellan frivillig och tvingande migration för att kunna diskutera migrationens komplexitet.
- Ekonomiska faktorer: Många migranter flyttar för ekonomiska möjligheter, och det är viktigt att förstå de globala ekonomiska villkoren som påverkar detta fenomen.
- Sociala konsekvenser: Diskutera hur migration påverkar både individuella liv och samhällen.
- Politisk påverkan: Hur förändringar i lagar och politik påverkar migranters rättigheter och möjligheter.
- Kulturella aspekter: Migration leder till kulturellt utbyte och mångfald, vilket kan berika samhällen men också leda till konflikter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Migration | Processen där människor flyttar från en plats till en annan, ofta för arbete eller skydd. | Latin: “migratio” som betyder “flytt” |
Asyl | Rätt att få skydd i ett annat land på grund av förföljelse i hemlandet. | Grekiska: “asylon” betyder “oskyddad plats” |
Emigration | När man lämnar sitt hemland för att bosätta sig i ett annat land. | Latin: “emigrare” som betyder “gå bort” |
Immigration | Att flytta till ett nytt land för att bosätta sig där. | Latin: “immigrare” som betyder “gå in” |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de största utmaningarna som migranter möter i sitt nya land, och hur kan samhället stödja dem i denna övergång?
- B. Hur påverkar migration den kulturella identiteten i ett samhälle, både positivt och negativt?
- C. Tänk dig att du är en migrant. Vilka känslor och tankar skulle du ha när du lämnar ditt hemland och börjar ett nytt liv i ett annat land?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika länder där migration är ett aktuellt fenomen. Varje grupp ska undersöka och förbereda en presentation om migrationens orsaker, konsekvenser och aktuella händelser som rör just det landet. Presentationerna kan inkludera statistiska data, personliga berättelser eller exempel på utmaningar migranter står inför. Lektionen avslutas med en gemensam reflektion över vad de har lärt sig.
Exit-ticket
Frågor om lektionens tema | Svar |
---|---|
1. Vad betyder migration? | Flytt av människor mellan länder |
2. Vilka orsaker finns det till migration? | Ekonomiska, sociala, politiska |
3. Vad är skillnaden mellan emigration och immigration? | Emigration är utresa, immigration är inresa |
4. Hur kan migrationspolitik påverka migranter? | Genom lagar och rättigheter |
5. Nämn en kulturell påverkan av migration. | Kulturutbyte |
6. Vad är asyl? | Skydd från förföljelse |
7. Vilka utmaningar möter migranter? | Språkbarriärer, bostad, arbete |
8. Hur kan man stödja migranter? | Genom integration och stödprogram |
Hemuppgift
Som en hemuppgift kan eleverna skriva en uppsats där de utforskar ett migrationsfall, antingen historiskt eller nutida. Uppsatsen ska innehålla minst tre sidor A4 och diskutera orsaker, konsekvenser och personliga berättelser relaterade till migration.
Citat
“Ingen kan förstå en annan människa, förrän han har sett världen ur hennes ögon.” – Harper Lee, 1960. Detta citat belyser vikten av empati och att försöka förstå migranters situation genom deras perspektiv.