Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges naturresurser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Geografiska förhållanden, mönster och processer – jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer. |
Betygskriterium (E) | Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen. |
[Lgr 22, Geografi, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Sveriges naturresurser (10 min)
- Inled med att fråga eleverna vad de vet om naturresurser.
- Visa bilder på olika naturresurser i Sverige.
- Förklara vad naturresurser är.
- Ge exempel på viktiga naturresurser i Sverige.
- Diskutera kort hur dessa resurser används.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge grupperna en bild av en naturresurs att diskutera.
- Be grupperna redovisa vad de diskuterat.
- Led diskussionen om skillnader och likheter mellan resurserna.
- Fråga grupperna hur de tror att resurserna påverkar miljön.
3. Fältstudie (15 min)
- Ta med eleverna ut för att observera naturresurser i skolans närområde.
- Be dem att göra skisser av det de ser.
- Diskutera observationerna i grupper under kort promenad.
- Ställ frågor om hur de tror resurserna används och bevaras.
- Samla tankar och reflektioner vid återkomsten till klassrummet.
4. Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Återkom till klassrummet.
- Sammanfatta lektionen med en gemensam diskussion.
- Fråga eleverna vad de har lärt sig om Sveriges naturresurser.
- Avsluta med att förklara hur man kan arbeta för att bevara dessa resurser.
- Informera om nästa lektion och kopplingen till dagens ämne.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Naturresurser i Sverige: Eleverna ska förstå vad naturresurser är och ge exempel på resurser i Sverige.
- Användning av naturresurser: Diskutera hur människor använder dessa resurser och vad det innebär för miljön.
- Bevarande av resurser: Lär eleverna vikten av att bevara naturresurser och vad de själva kan göra.
- Observationstekniker: Eleverna ska lära sig att observera och dokumentera naturen runt omkring dem.
- Gruppdiskussioner: Främja interaktion och diskussion i grupp för att utveckla kommunikativa färdigheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Naturresurs | Resurser som finns i naturen och kan användas av människor för olika ändamål. | Från latin “natura” som betyder “natur”. |
Skog | Område med ett stort antal träd och annan växtlighet. | Från fornnordiska “skógr”, betyder “träd”. |
Mineral | Oorganiska ämnen som finnes i naturen, ofta föreningar av grundämnen. | Från latin “minerale”, vilket hänvisar till något som bryts från jorden. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka fördelar och nackdelar finns det med att utnyttja våra naturresurser?
- B. Hur tror du att framtiden ser ut för våra naturresurser i Sverige?
- C. Vad kan vi som individer göra för att skydda våra naturresurser?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre och ges i uppgift att skapa en affisch som representerar en specifik naturresurs i Sverige. Affischen ska innehålla information om vad resurserna används till, vart de finns, och hur de påverkar miljön. Grupperna ska också ange vad de tycker är viktigt för att bevara dessa resurser. Affischen ska presenteras för klassen efteråt.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en naturresurs? | Resurser som finns i naturen och kan användas av människor. |
Nämn en typ av naturresurs som finns i Sverige. | Skog, vatten eller mineraler. |
Hur kan vi använda våra naturresurser på ett hållbart sätt? | Genom att bevara dem och använda dem sparsamt. |
Vad innebär det att bevara naturresurser? | Att skydda dem så att de inte förstörs eller utarmas. |
Varför är skogar viktiga för miljön? | De ger syre och är hem för många djur och växter. |
Vad kan vi göra för att skydda våra skogar? | Reducera avskogning och plantera nya träd. |
Vad används mineraler till? | De används i byggande och tillverkningsindustrier. |
Vilken roll spelar vatten som naturresurs? | För människors överlevnad, odling och industrier. |
Hemuppgift
Eleverna ges i uppdrag att skriva en kort rapport (1-2 A4 sidor) om en valfri naturresurs i Sverige. Rapporten ska inkludera information om resursens användning, miljöpåverkan, samt åtgärder för hållbar användning. Rapporten ska också innehålla bilder och källor som använts i arbetet.
Citat
“Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein, 1946. Detta citat påminner oss om att tänka kreativt och innovativt kring hur vi använder och bevarar naturresurser.