Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Geografi
Tema: Väder och klimat
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Klimatzoner i världen och deras kännetecken. | Eleven kan redogöra för de olika klimatzonerna, deras egenskaper och exempel på viktiga geografiska områden. |
[Källa: Lgr22, Geografi, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till klimatzoner (10 min)
- Förklara vad klimatzoner är och varför det är viktigt att förstå dem.
- Presentera de fem huvudtyperna av klimatzoner: tropisk, torr, tempererad, kall samt polar.
- Kännetecken för varje klimatzon (15 min)
- Diskutera klimatets karaktäristika, inklusive temperatur, nederbörd och vegetation.
- Använd konkret exempel på länder eller städer som representerar varje klimatzon.
- Gruppuppgift: Karta med klimatzoner (15 min)
- Eleverna delas in i grupper och får skapa en karta över världen där de markerar de olika klimatzonerna.
- Varje grupp ska också inkludera exempel på områden som ligger i dessa zoner och vad som kännetecknar vegetation och djur.
- Diskussion och sammanfattning (10 min)
- Fråga grupperna att presentera sina kartor för klassen och redogöra för sin zon.
- Diskutera hur klimatzoner påverkar människors liv och hur vi ser skillnader i olika delar av världen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Definition av klimatzoner: Vad innebär det att något klassificeras som en klimatzon?
- Vegetation och djurliv: Hur påverkas växt- och djurlivet av klimatförhållandena i de olika zonerna?
- Mänsklig påverkan: Hur anpassar människor sig till och påverkar klimatzoner?
- Geografiska skillnader: Hur ser klimatet ut i olika delar av världen och vilket inflytande har detta på människors liv?
- Klimatzonernas förändringar: Hur kan klimatförändringar påverka framtiden för dessa klimatzoner?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Klimatzon | Område med liknande klimatförhållanden. | Från grekiska “klima” vilket betyder “lutning” och “zon” från latin. |
Tropisk klimat | Klimattyp med hög temperatur och mycket nederbörd. | Från latin “tropicus” som betyder “vändpunkt”. |
Tempererat | Klimat med milda temperaturer och varierad nederbörd. | Från latin “temperare” som betyder “reglera”. |
Polar klimat | Klimat med låga temperaturer och lång kalla perioder. | Från latin “polus” som betyder “pol”. |
Nederbörd | Regn, snö eller hagel som faller från atmosfären. | Från tyska “Nieder” och “Boden” som betyder “ned” och “mark”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar klimatzoner människors liv och hälsa?
- B. Vilka delar av världen anser du är mest drabbade av klimatförändringar och varför?
- C. Kan ni tänka er några sätt vi kan påverka klimatzoner positivt?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och har i uppdrag att skapa en världskarta där de markerar de olika klimatzonerna. De ska också inkludera växter och djur som är typiska för varje zon samt några exempel på hur människor lever i dessa miljöer. Grupperna ska presentera sina kartor och diskutera sina resultat.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad kännetecknar en tropisk klimatzon? | Hög temperatur, mycket nederbörd, frodig vegetation. |
Nämn en typisk växt i tempererat klimat. | Lövträd, t.ex. ek eller bok. |
Vad är skillnaden mellan polar och tropisk klimat? | Polar klimat är kallt och torrt, medan tropiskt är varmt och fuktigt. |
Hur kan klimatzoner påverka jordbruket? | Olika klimat ger olika växtförhållanden. |
Nämn ett land som tillhör en kall klimatzon. | Ryssland eller Kanada. |
Vad innebär att en region ligger i en torr klimatzon? | Låg nederbörd och hög temperatur. |
Hur kan människan påverka klimatzoner? | Genom avskogning och urbanisering. |
Nämn en fördel med tempererat klimat. | Det är gynnsamt för jordbruk och olika arter av växt och djur. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en klimatzon och skriva en text (1-2 A4-sidor) där de beskriver vad som kännetecknar zonen, vilka växter och djur som lever där samt hur människor lever och arbetar i det området.
Citat
Klimatet är det uttryck vi gör av vädrets långsiktiga vid. – Vincent S. McGrail. Detta uttryck knyter an till vikten av att förstå och studera klimatzonernas roll i vår värld.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det: 📄 Word – Skapar ett dokument. 🖥️ PPT – Skapar en PPT. ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion. 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.