Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4-6
Ämne: Geografi
Tema: Världsdelarnas kännetecken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6: – Utmärkande drag för några natur- och kulturlandskap i Sverige, Europa och världen. – Namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen. Ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer. |
Eleven har grundläggande kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Norden, Europa och världen och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt. Eleven använder geografiska begrepp, kartor och andra geografiska källor och metoder på ett i huvudsak fungerande sätt för att beskriva och analysera omvärlden. |
[Lgr22, Geografi, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till världsdelarna (10 min)
- Ge en översikt över jordens sju världsdelar.
- Diskutera med eleverna om vad de redan vet om varje världsdel.
- Visa en global karta för att illustrera vad vi kommer att lära oss.
- Ställ frågor för att väcka intresse, som: Vilka länder känner ni till i dessa världsdelar?
2. Utforskning av natur- och kulturlandskap (15 min)
- Dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp en världsdel att forska om.
- Ge dem i uppgift att identifiera viktiga kännetecken i sitt landskap.
- Eleverna ska i grupperna diskutera sin världsdel och dela intressanta fakta med varandra.
- Låt eleverna sammanfatta sina fynd och presentera dessa för klassen.
3. Kartläggning och praktiska övningar (15 min)
- Ge eleverna en blank karta av världen där de ska märka ut de sju världsdelarna.
- Be dem använda färgpennor för att fylla i och dekorera varje världsdel med typiska symboler.
- Diskutera vad som gör varje världsdel unik, t.ex. väder, djurliv och kultur.
- Samla in kartorna som en del av deras projekt om världsdelarna.
4. Reflektion och diskussion (10 min)
- Återkoppla till våra mål för lektionen och diskutera vad vi har lärt oss.
- Diskutera varför det är viktigt att känna till olika världsdelar.
- Ta upp några intressanta frågor eller tankar som kommit upp under lektionen.
- Be eleverna att dela med sig av något nytt de har lärt sig.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Världsdelarna geografiska lägen: Förstå var de olika världsdelarna befinner sig på jordklotet.
- Klimat och vegetation: Känna till hur klimatet varierar mellan världsdelarna och deras påverkan på vegetation.
- Kulturella kännetecken: Lärande om de olika kulturerna associerade med varje världsdel.
- Naturresurser: Identifiera vilka naturresurser som finns i olika världsdelar och deras användning.
- Migration och urbanisering: Diskutera hur och varför människor flyttar inom och mellan världsdelar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Världsdel | En stor landmassa på jorden som definieras geografi. | Kommer från latin “mundi” som betyder “världen”. |
Kultur | De sedvänjor, traditioner och värderingar som präglar en grupp människor. | Kommer från latin “cultura” som betyder “odling” eller “utveckling”. |
Vegetation | Den växtlighet som finns i ett område, inklusive träd, buskar och örter. | Kommer från latin “vegetatio” som betyder “växa”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker ni är den största skillnaden mellan olika världsdelar?
- B. Hur tror ni att klimatförändringar kan påverka livsstilarna i olika världsdelar?
- C. Vilka fördelar och nackdelar ser ni med globalisering av kulturer?
Aktivitet
Eleverna arbetar i grupper för att skapa en affisch om sin tilldelade världsdel. De ska inkludera viktiga fakta, bilder och karta. De kan använda tidningar, internet och andra resurser för att samla information. Affischen ska innehålla både text och bilder som visar kännetecknen för världsdelens kultur och natur. Grupperna presenterar sina affischer för klassen och ger varandra feedback.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vilka sju världsdelar finns det? | Asien, Afrika, Nordamerika, Sydamerika, Antarktis, Europa, Australien. |
2. Vilken världsdel är känd för sin regnskog? | Den sydamerikanska världsdelens Amazonasregnskog. |
3. Vad är en kultur? | Sedvänjor, traditioner och värderingar inom en grupp. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en uppsats (1-2 sidor) om en av de sju världsdelarna, där de beskriver dess kännetecken, kultur och viktiga fakta. Uppsatsen ska inkludera minst en karta och några bilder som stödjer texten. Eleverna ska vara beredda att dela sina uppsatser i klassen.
Citat
*”Jorden är inte en gåva från våra förfäder, utan ett lån från våra barn.”* – Kenny Ausubel (1995). Detta citat påminner oss om ansvaret att ta hand om vår planet och att förstå hur våra handlingar påverkar människor i hela världen.