Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Artificiell intelligens 1
Tema: Avslutande diskussion och kursutvärdering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på att sammanfatta kursens innehåll och skapa en slutlig reflektion kring de ämnen som har diskuterats under kursen. Eleverna ska ges möjlighet att ge feedback på kursens upplägg, innehåll och lärmetoder, samt diskutera vad de lärt sig och hur de kan tillämpa sin kunskap framåt.
Kunskapskrav
Eleven visar förmåga att reflektera över och utvärdera kursens innehåll och lärande. Dessutom kan eleven formulera sina tankar kring framtida studier och tillämpningar av den kunskap de har förvärvat.
Lärarledda instruktioner
Introduktion (5 min)
Välkomna eleverna tillbaka och förklara syftet med lektionen: att diskutera och utvärdera kursens innehåll och arbetssätt.
Presentera agendan för lektionen och påminn dem om vikten av deras åsikter för framtida kurser.
Sammanfattning av kursens innehåll (10 min)
Sammanfatta de centrala teman och koncept som har diskuterats under kursen, inklusive maskininlärning, djupinlärning, etiska frågor och framtidsutsikter.
Be eleverna komma ihåg specifika exempel eller ämnen som de tyckte var särskilt intressanta eller givande.
Gruppdiskussion om kursutvärdering (20 min)
Dela in eleverna i grupper och ge dem några frågor för diskussion, t.ex.: Vad har varit er favoritlektion och varför?
Finns det ämnen som ni önskade att ni hade täckt djupare?
Hur upplevde ni kursens struktur och lärmetoder?
Låt grupperna förbereda presentationer av sina tankar för klassen.
Presentationsrunda (10 min)
Be varje grupp att kort presentera sina tankar och insikter från diskussionerna.
Instruera klassen att lyssna och anteckna eventuella gemensamma teman eller specifika områden för förbättring.
Avslutande reflektion (5 min)
Ge eleverna möjlighet att reflektera individuellt över vad de har lärt sig, deras tankar om kursens framtid och eventuella karriärplaner relaterade till AI.
Uppmuntra dem att skriva ner sina tankar och frågor de kan ha inför framtiden.
Aktivitet
Eleverna ska diskutera sina åsikter om kursen och hur de kan tillämpa sin kunskap framöver. Varje grupp ska sammanfatta sina diskussioner och förbereda en 3-minuters presentation för klassen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
Vilken aspekt av kursen tyckte du var mest intressant? Svar: (Elevens val, exempelvis etiska frågor eller AI-tekniker.)
Vad skulle du vilja se mer av i framtida kurser? Svar: (Förslag från eleven, såsom djupare praktiska övningar eller fler exempel från verkligheten.)
Hur har dina tankar om AI förändrats under kursens gång? Svar: (Övergripande reflektion från eleven, exempelvis en djupare förståelse för etiska dilemman.)
Vad handlar AI-tillämpningar för dig om i framtiden? Svar: (Elevens egna tankar om hur de ser på möjligheterna inom AI.)
Vilken fråga har du kvar om AI eller kursen? Svar: (Elevens specifika frågor eller osäkerheter.)
Hemläxa
Inga specifika uppgifter, eleverna förväntas reflektera och eventuellt förbereda sig för vidare studier.
Fördjupningsuppgift
Ingen specifik uppgift, men uppmuntra elever att fortsätta utforska områden av intresse inom AI och relaterade ämnen i sin egen takt.
Förslag för nästa lektion
Frivillig fortsättning och individuella projekt
I nästa lektion kan vi diskutera möjligheten för elever att ta på sig individuella projekt relaterade till AI, där de kan utforska specifika områden mer ingående. Detta kan fungera som en bro till vidare studier eller som en del av ett framtida gymnasiearbete.
Förberedelser
Sammanfatta feedback som kan användas för att förbättra kursen i framtiden.
Förbereda och organisera grupper för diskussion och presentation.
Ha ett statsprogram redo för framtida diskussion om individuella projekt och intressen.