Lektionsplanering för Avhjälpande och förebyggande underhåll
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Avhjälpande och förebyggande underhåll
Tema: Underhållsmetoder och riskbedömning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla grunderna i avhjälpande och förebyggande underhåll, inklusive arbetssätt, metoder och verktyg som används inom området. Det centrala innehållet innefattar även hur man planerar och genomför underhållsarbeten, hur man gör riskbedömningar och utvärderar resultatet samt betydelsen av samarbete och kommunikation i underhållsprocessen.
Kunskapskrav
Eleven beskriver grundläggande principer för avhjälpande och förebyggande underhåll och redogör för hur man genomför riskbedömningar. Vidare planerar eleven och genomför underhållsarbete utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar samt gör en enkel dokumentation och utvärdering av sitt arbete.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till underhållsprinciper (10 min)
- Definiera vad avhjälpande och förebyggande underhåll innebär.
- Diskutera skillnaderna mellan avhjälpande och förebyggande underhåll.
- Presentera exempel på situationer där underhåll är kritiskt.
- Ställ frågor för att engagera eleverna och få dem att reflektera över underhåll i olika sammanhang.
- Knyt an till vikten av hållbarhet inom underhåll.
Riskbedömning och säkerhet (15 min)
- Gå igenom vad en riskbedömning är och varför den är viktig vid underhållsarbete.
- Presentera vanliga risker förknippade med underhållarbeten.
- Diskutera regler och föreskrifter som styr arbetsmiljö och säkerhet.
- Visa exempel på hur en riskbedömning kan dokumenteras.
- Ge tid för frågor och diskussion kring säkerhetsaspekter.
Praktisk övning: Genomföra en riskbedömning (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en hypotetisk arbetsuppgift, t.ex. underhåll av en maskin.
- Eleverna ska genomföra en riskbedömning för den givna uppgiften och identifiera potentiella risker.
- Diskutera hur man kan minska eller eliminera dessa risker.
- Varje grupp presenterar sina riskbedömningar för klassen.
Sammanfattning och utvärdering (10 min)
- Sammanfatta de centrala punkterna från lektionen och diskutera betydelsen av riskbedömning.
- Återkoppla till underhållsmetoder och hur de relaterar till säkerhet och riskhantering.
- Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
- Avsluta med att belysa vikten av att vara proaktiv i sitt arbete med underhåll.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser ni påverkar valet av underhållsmetod i ett företag?
- B. Hur kan en väl genomförd riskbedömning bidra till att förbättra arbetsmiljön på en arbetsplats?
- C. Vad är de vanligaste misstagen som görs i samband med underhåll och hur kan dessa undvikas?
Aktivitet
Eleverna ska tillsammans skapa en underhållsplan för ett hypotetiskt system. Planen ska innefatta både avhjälpande och förebyggande underhåll, med fokus på att minimera risker. De ska diskutera och motivera valet av underhållsmetoder och presentera sina planer för klassen. Aktiviteten syftar till att ge eleverna praktisk erfarenhet av att tänka kritiskt kring underhållsmetoder och säkerhet.
Exit-ticket
- Vad innebär avhjälpande underhåll? Svar: Åtgärder som vidtas för att reparera defekta delar efter att ett fel har inträffat.