En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Barn- och ungdomssjukvård – Akutsituationer och första hjälpen för barn

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Barn- och ungdomssjukvård

Tema: Akutsituationer och första hjälpen för barn

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att hantera akuta situationer och att ge första hjälpen till barn. Eleverna lär sig om vanliga nödsituationer, hur man identifierar akuta medicinska tillstånd och tillämpar livräddande åtgärder. Genom praktiska övningar utvecklar de också kunskaperna i HLR och andra första hjälpen-tekniker specifika för barn.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva hur man handskas med akuta medicinska situationer hos barn, inklusive identifiering av symptom samt lämpliga första hjälpen-åtgärder. Eleven ska även visa förmåga att genomföra HLR och hantera vanliga nödsituationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till akutsituationer (10 min)

  • Presentera lektionens syften och vikten av att kunna agera i akuta situationer.
  • Diskutera vanliga typer av akutsituationer som kan drabba barn (t.ex. förr närande, fallskador).
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om första hjälpen.

Genomgång av första hjälpen (15 min)

  • Gå igenom regler för första hjälpen och hur man tryggt kan ge hjälp.
  • Beskriv hur man identifierar och hanterar specifika symptom som andningsproblem eller medvetslöshet.
  • Förklara vad som ska göras vid olika nödsituationer, såsom allergiska reaktioner eller frakturer.

Praktiska övningar (20 min)

  • Dela in eleverna i grupper och låt dem öva på olika första hjälpen-tekniker, inklusive HLR.
  • Låt grupperna simulera olika akutsituationer och träna på att tillämpa lämpliga åtgärder.
  • Rundvandring där varje grupp får demonstrera en nödsituation för klassen.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter om akutsituationer och första hjälpen.
  • Diskutera vikten av att agera snabbt och lugnt i akuta situationer.
  • Låt eleverna reflektera kring vad de har lärt sig under lektionen.

Aktivitet

Efter genomgång och övningar får eleverna en uppgift där de ska arbeta i par och skapa en kort inlärningsvideo som demonstrerar en förstahjälpen-teknik (t.ex. HLR eller hantering av en fraktur). Dessa videor ska innehålla instruktioner och visa proceduren för att skapa en resurs för sina medstudenter. Grupperna får möjlighet att visa sina videor för klassen.

Exit-ticket

  • Nämn två vanliga akuta situationer bland barn. (Andningssvårigheter, medvetslöshet)
  • Vad är en viktig första hjälpen-teknik för en medvetslös patient? (Lägg dem i stabilt sidoläge)
  • Vad ska man kontrollera vid HLR? (Andning, puls)
  • Hur länge ska man utföra HLR innan man söker hjälp? (Tills professionell hjälp anländer eller till utmattning)
  • Varför är det viktigt att hantera allergiska reaktioner snabbt? (Det kan vara livshotande)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en handbok om första hjälpen för barn som riktar sig till föräldrar. Handboken ska inkludera instruktioner för de mest akuta situationerna de har lärt sig under lektionen, med tydliga steg för hur man kan agera.

Citat

“Den som räddar ett liv, räddar hela världen.” — Talmud, 100-500 e.Kr.

Detta citat uttrycker vikten av att kunna agera i akuta situationer, där även små handlingar kan göra stor skillnad.


×