En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Barn- och ungdomssjukvård – Etik och lagar

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Barn- och ungdomssjukvård

Tema: Etik och lagar inom barn- och ungdomssjukvård

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om etiska dilemman och lagar som påverkar vård av barn och ungdomar, inklusive barnkonventionen och sekretessregler. Eleverna får insikt i hur dessa lagar och etiska riktlinjer påverkar beslut inom vården och vikten av att alltid ha barnets bästa i fokus.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och diskutera etiska dilemman och lagar som gäller inom barn- och ungdomssjukvård. De ska också visa förmåga att förstå barns rättigheter och att kunna applicera dessa vid beslut och bemötande i vårdande sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till etik och lagar (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen och vikten av att förstå etik och lagar inom vården.
  • Diskutera kort om vad etik innebär och hur det kopplar till vård av barn.
  • Ställ frågor till eleverna om vad de redan känner till om lagar och riktlinjer.

Genomgång av barnkonventionen (15 min)

  • Förklara vad barnkonventionen är och dess syfte.
  • Gå igenom några centrala artikelpunkter som rör barnets rättigheter.
  • Diskutera betydelsen av att tillämpa dessa rättigheter i praktisk vård.

Etiska dilemman (15 min)

  • Presentera exempel på typiska etiska dilemman som vårdgivare kan ställas inför i arbetet med barn.
  • Dela ut fallstudier där eleverna får diskutera och analysera olika etiska aspekter.
  • Låt grupperna presentera sina funderingar kring dilemman och beslut.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudteman och diskussioner.
  • Låt eleverna reflektera över hur de kan tillämpa detta i sitt framtida arbete.
  • Diskutera vikten av att alltid sätta barnets bästa i fokus vid svåra beslut.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en korte presentation av ett etiskt dilemma som kan uppstå i vården av barn. Varje grupp ska beskriva situationen, de involverade parterna, och föreslå möjliga lösningar och hur man kan lösa dilemmat. Grupperna presenterar sina dilemma för klassen och öppnar upp för diskussioner.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med barnkonventionen? (Skydda barns rättigheter)
  • Nämn en viktig artikel i barnkonventionen. (Artikel 3: Barnets bästa ska alltid komma i främsta rummet)
  • Vad innebär sekretess inom vården? (Att skydda patienters personliga information)
  • Ge ett exempel på ett etiskt dilemma inom barnvård. (Att hantera föräldras beslut som kan skada barnet)
  • Varför är det viktigt att diskutera etik i vården? (För att säkerställa rättvisa och etiska beslut för patienten)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats där de väljer ett etiskt dilemma eller en lag som påverkar vården av barn. Uppsatsen ska innehålla en beskrivning av dilemmat/lagen, relevanta aspekter av barnets rättigheter och egna reflektioner kring hur man kan hantera situationen i praktiken.

Citat

1985.
“Det är inte vad du gör, utan hur mycket kärlek du lägger i det du gör.” — Moder Teresa


×