En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Barn- och ungdomssjukvård – Kommunikation och bemötande

Lektionsplanering: Kommunikation och bemötande inom barn- och ungdomssjukvård

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Barn- och ungdomssjukvård
Tema: Kommunikation och bemötande inom barn- och ungdomssjukvård

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om betydelsen av effektiv kommunikation och bemötande när man arbetar med barn och ungdomar inom vården. Eleverna får insikter i olika kommunikationsstrategier och hur man anpassar sitt bemötande beroende på barnets ålder och utvecklingsnivå.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för grundprinciperna för kommunikation med barn och ungdomar. Eleven ska dessutom kunna diskutera vikten av empati och bekräftelse i bemötandet, samt förstå hur kommunikationsförmågan påverkar vårdprocessen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kommunikation (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen och betona vikten av kommunikation inom vård.
  • Diskutera skillnader i kommunikation med barn och vuxna.
  • Ställ frågor kring elevernas erfarenheter av kommunikation med barn.

Kommunikationstekniker (15 min)

  • Gå igenom olika kommunikationstekniker, såsom aktivt lyssnande och anpassning av språk.
  • Diskutera hur icke-verbal kommunikation påverkar barnets känsla av trygghet.
  • Presentera exempel på hur man kan ställa öppna frågor.

Rollspel (15 min)

  • Dela in eleverna i par där ena parten spelar barn och den andra rollen som vårdgivare.
  • Ge dem scenarier där de ska praktisera olika kommunikationstekniker.
  • Byt roller efter en viss tid så att alla får prova båda perspektiv.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Samla klassens åsikter kring rollspelen och vilka tekniker som fungerade bäst.
  • Diskutera hur olika åldrar och mognadsnivåer påverkar kommunikation och bemötande.
  • Sammanfatta lektionens centrala punkter.

Aktivitet

Efter rollspelen ska eleverna i grupperna diskutera och lista viktiga strategier för att kommunicera med barn i olika åldrar. Gruppen ska skapa en kort sammanställning eller en mind map av dessa strategier som kan användas som en framtida referens i deras vårdande arbete. Varje grupp presenterar sina fynd för klassen, vilket uppmuntrar till diskussion och utbyte av idéer.

Exit-ticket

  • Vilka är två viktiga faktorer att tänka på vid kommunikation med barn? (Ålder, utvecklingsnivå)
  • Vad är aktivt lyssnande? (Att fullt fokusera på vad någon säger och visa förståelse)
  • Ge ett exempel på en icke-verbal kommunikationsteknik. (Ögonkontakt, kroppspråk)
  • Hur kan man ställa en öppen fråga till ett barn? (“Vad tycker du om det här?”)
  • Varför är empati viktigt i bemötande? (Det skapar förtroende och trygghet hos patienten.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en formulering av ett fiktivt samtal med en patient som är ett barn eller en ungdom. De ska använda sig av strategier för kommunikation som diskuterats under lektionen, och reflektera över hur dessa kan påverka barnets upplevelse av vården.

Citat

“Det handlar inte om vad du säger, utan hur du får dem att känna.” — Maya Angelou, 1997. Detta citat belyser vikten av att sätta fokus på känslorna bakom kommunikationen, särskilt inom vård av barn, där känslomässig trygghet är avgörande.

Nästa lektion


×