Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 1
Tema: Estetisk utvärdering av egna verk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska innehålla inslag av självreflektion och utvärdering av egna konstverk. Eleverna ska lära sig att kritiskt granska sin egen skapelseprocess, samt diskutera valet av tekniker och stil vilket resulterar i en personlig och estetisk utveckling.
Kunskapskrav
Eleven kan reflektera över sin arbetsprocess och göra välgrundade bedömningar av sina egna bilder. Dessutom diskuterar eleven sina konstverk utifrån val av teman, tekniker och kompositioner, och motiverar sina estetiska val.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till estetisk utvärdering (10 min)
• Definiera vad estetisk utvärdering innebär och dess betydelse för den kreativa processen.
• Diskutera hur man kan bedöma sina egna verk och viktiga aspekter att tänka på, exempelvis tekniska val, ämnesval och känslan bilden förmedlar.
• Ställ frågor kring vad som känns bra respektive mindre bra i deras egna arbeten för att stimulera tankar kring utvärderingen.
Genomgång av utvärderingsmetoder (15 min)
• Presentera olika metoder för utvärdering, såsom SWOT-analys (Styrkor, Svagheter, Möjligheter, Hot) och reflektionsblad.
• Ge eleverna exempel på hur man kan identifiera styrkor och svagheter i sina verk.
• Låt eleverna i par diskutera vad de anser om sina motiv och tekniker.
Individuell utvärdering av egna verk (15 min)
• Ge eleverna tid att arbeta med att skriva en personlig utvärdering av sina skapade verk, med fokus på deras process, val och reflektioner.
• Uppmuntra dem att inkludera vad de skulle gjort annorlunda och vad de har lärt sig om sina egna stilval och teman.
Diskussion och delning av insikter (10 min)
• Öppna upp för en klassdiskussion där de kan dela insikter från sina utvärderingar.
• Fråga eleverna om de har upptäckt något nytt om sig själva eller sina konstverk genom denna övning.
Aktivitet
Eleverna genomför individuell utvärdering och reflektion av sina egna verk, vilket syftar till att utveckla deras självkännedom och kritiska medvetenhet kring sin egen konstnärliga praktik. Varje elev ska använda en strukturerad utvärderingsmetod som stöd i sin reflektion.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vilken insikt har du fått om ditt eget arbete under dagens lektion?
◦ Svar: (Elevens egna svar, exempelvis “Jag har insett att jag behöver arbeta mer med komposition.”)
• Vad är en styrka du ser i ditt eget verk?
◦ Svar: (Elevens svar kan variera, exempelvis “Jag tycker jag fångade färgerna bra.”)
• Vilka svagheter har du identifierat?
◦ Svar: (Elevens svar, exempelvis “Det finns brister i detaljerna.”)
• Hur tror du att feedback från andra har påverkat din egen utvärdering?
◦ Svar: (Elevens svar kan handla om extern insyn.)
• Vad skulle du göra annorlunda i din skapandeprocess framöver?
◦ Svar: (Elevens egna reflektion.)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en längre personlig essä (600 ord) där de på djupet utforskar sin kreativa process, val av tekniker och teman. De ska reflektera över de saker som har gått bra och vad de kan förbättra i sitt konstnärliga arbete.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få möjlighet att curera en egen utställning med sina verk, inklusive att skapa en skriftlig kurator- eller kritiktext som analyserar både sina egna och andras verk utifrån övergripande teman, tekniska aspekter och stil. Texten ska vara på 800-1000 ord.
Förslag för nästa lektion
Tematik och serieutveckling i bildkonst. Nästa lektion kommer att fokusera på hur man kan arbeta med serier i bildkonst för att utforska ett tema mer djupgående. Eleverna kommer att lära sig hur man kan skapa en narrativ struktur genom flera bilder och utveckla en serie baserat på ett valt koncept eller tema. Detta tema är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att fördjupa sitt estetiska uttryck och knyta an till de kunskapskrav som handlar om genomtänkt och konsekvent bildspråk i skapande processer.
Förberedelser
• Samla exempel på bildserier för att illustrera temat kommande lektion.
• Skapa material för att hjälpa eleverna att strukturera sina tankar och idéer om serier.
• Förbered diskussionsfrågor som kan stimulerar reflektion kring tematiska serier i bildkonst.