Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Bild 1 – Jämförelse av olika bildgenrer

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 1
Tema: Jämförelse av olika bildgenrer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska belysa centrala bildgenrer såsom porträtt, landskapsmålning och abstrakt konst. Eleverna ska uppmärksamma hur dessa genrer kan kommunicera olika budskap och känslor, samt hur de kan påverka betraktarens tolkningar och upplevelser av verken.

Kunskapskrav

Eleven kan identifiera och ange syften med olika bildgenrer och göra en översiktlig analys av hur bilderna påverkar betraktarens känslor och tankar. Dessutom deltar eleven i diskussioner om bildens funktion och betydelse i olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av bildgenrer (10 min)

• Presentera de olika bildgenrer (porträtt, landskap, abstrakt) och ge exempel på kända verk inom varje genre.

• Diskutera kortfattat känslor och budskap vanligtvis förknippade med varje genre.

• Engagera eleverna genom att be dem nämna egna exempel på bildkonst de sett.

Gruppdiskussion om bildgenrer (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp en specifik genre att undersöka.

• Ge dem frågor att diskutera, såsom “Vilka känslor har ni upplevt när ni har sett bilder i den här genren?” och “Vilket budskap tror ni att konstnären ville förmedla?”

• Samla klassens insikter och reflektioner efter diskussionen.

Analys av utvalda verk (15 min)

• Välj ut verken från olika genrer och låt eleverna analysera dem individuellt.

• Ge en checklista med specifika aspekter att fokusera på, såsom färg, komposition och tematik.

• Låt eleverna dela sina analyser med varandra i par.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

• Sammanfatta lektionen genom att diskutera vad eleverna har lärt sig om hur genre påverkar bildens tolkning.

• Be eleverna dela en insikt eller en ny tanke de fått kring bildgenrer efter dagens lektion.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en egen bild inom en specifik genre de har lärt sig om under lektionen. De ska dokumentera sina tankar bakom valet av genre och hur de har arbetat med färg och komposition för att förmedla känslor och budskap. Den skapade bilden ska presenteras i klassen nästa lektion.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

• Vilka är de tre huvudsakliga bildgenrerna som vi har diskuterat?
Svar: Porträtt, landskap och abstrakt konst.

• Hur kan en bilds genre påverka dess tolkning?
Svar: Genren kan påverka betraktarens känslor och förväntningar på budskapet.

• Ge ett exempel på en känsla typiskt för landskapsmåleri.
Svar: Lugnet eller nostalgi.

• Vad kännetecknar ett porträtt?
Svar: Fokus på en person och ofta en viss karaktär eller känsla som förmedlas.

• Hur kan abstrakt konst tolkas på olika sätt?
Svar: Eftersom den inte avbildar verkligheten kan varje betraktare ge sin egen tolkning beroende på känslor och erfarenheter.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (300 ord) där de reflekterar över hur genre påverkat ett bildverk de har valt, inklusive analys av bildens komposition och färgval.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att välja två olika bildverk inom olika genrer och skriva en jämförande analys (500-700 ord) av hur genrerna skiljer sig åt i sin kommunikation av känslor och budskap. De ska inkludera bilder i sin presentation av verken och diskussionen kring deras val av genre.

Förslag för nästa lektion

Tematisk sammansättning av bilder. Denna lektion syftar till att koppla ihop elevernas individuella verk och sammanfoga dem i en gemensam utställning. Föreläsningen bör fokusera på hur man skapar en enhetlig presentation av olika verk, vilket kulminerar i en reflektion över genrer, budskap och det kollektiva uttrycket som bildkonst kan skapa. Denna lektion är relevant för att binda samman de kunskaper och insikter eleverna fått angående bildgenrer och att ge dem möjlighet att se sina egna skapelser i relation till andras, vilket stärker förståelsen av konst och kommunikation.

Förberedelser

• Välj ut exempelbilder för att illustrera olika genrer under lektionen.

• Förbered material för bildskapande aktiviteten.

• Skapa en struktur för hur eleverna ska presentera sina bilder i nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp