Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 1
Tema: Kritisk analys av klasskamraters arbeten
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta hur man ger och tar emot kritik på konstverk, samt vikten av reflektion och diskussion i den kreativa processen. Eleverna ska också lära sig att formulera och argumentera för sina åsikter om konstverk, vilket bidrar till en djupare förståelse av estetiska värden.
Kunskapskrav
Eleven kan ge och ta emot konstruktiv kritik av egna och andras bilder och redogör för sina värderingar kring konstverk med tydliga argument. Dessutom visar eleven förståelse för olika sätt att analysera och tolka bilder utifrån olika perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av kritisk analys (10 min)
• Förklara vad kritisk analys innebär och varför den är viktig inom konst och bild.
• Diskutera olika typer av feedback – både positiv och konstruktiv kritik.
• Visa exempel på en konstruktiv kritik och exemplifiera hur feedback kan ges utan att nedvärdera konstverket.
Genomgång av feedbackmetoder (15 min)
• Presentera olika metoder för att ge och ta emot feedback, exempelvis “Plus, Minus, Intressant” (PMI) eller “Sandwichmetoden”.
• Låt eleverna öva sig på en av dessa metoder i par genom att ge varandra feedback på ett exempelbildverk.
• Samla upp erfarenheterna och diskutera som klass.
Gruppanalys av utställningar (15 min)
• Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppgift att analysera en annan grupps utställning.
• Ge tydliga riktlinjer för vad som ska ingå i analysen, såsom teman, teknik, och arrangemang.
• Ge eleverna tid att förbereda sin kritik innan presentationen.
Presentation av feedback (10 min)
• Låt varje grupp presentera sin analys och ge kritik till den andra gruppen.
• Betona vikten av att framföra feedback på ett respektfullt och konstruktivt sätt.
• Avsluta med att diskutera hur kritiken kan vara till hjälp för den kreativa processen.
Aktivitet
Eleverna ska fortsätta i sina grupper och presentera den feedback de har samlat in från sina analyser och tillhandahålla konstruktiv kritik. Aktiviteten syftar till att stärka förmågan att artigt och effektivt ge och ta emot kritik i ett kreativitetsdrivande sammanhang.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vad har du lärt dig om vikten av kritisk analys av konst?
Svar: Att det hjälper till att utveckla både ens eget och andras arbete.
• Nämn en fördel med att ge konstruktiv kritik.
Svar: Det kan hjälpa konstnären att se nya perspektiv och förbättra sina verk.
• Hur kan du använda feedback i ditt framtida skapande?
Svar: Genom att ta till mig av andras tankar kan jag göra mina kommande arbeten bättre.
• Vilken metod tyckte du var mest användbar för att ge feedback och varför?
Svar: Min favoritmetod var “Plus, Minus, Intressant” för att den strukturerar kritiken bra.
• Vad upplevde du som utmanande när du gav eller fick kritik?
Svar: Att ge kritik på ett respektfullt sätt var utmanande men viktigt.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (300 ord) kring vad de har lärt sig om konstruktiv kritik och hur de kan tillämpa detta i sitt egna skapande. De ska inkludera exempel från feedbacken de gav och fick under lektionen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att välja en konstnärs verk de beundrar och skriva en utförlig kritik av detta verk, med fokus på vad de tycker är relevant respektive mindre framträdande. De ska argumentera för sina synpunkter och inkludera både positiva och konstruktiva inslag i sin analys (500-700 ord).
Förslag för nästa lektion
Estetisk utvärdering av egna verk
I nästa lektion kommer fokus att ligga på att eleverna själva ska reflektera över sina egna alster och göra en estetisk utvärdering av dem. De bör analysera sina arbetsprocesser och diskutera hur deras konstverk relaterar till de teman de arbetat med under kursen. Detta är relevant för att fördjupa deras förståelse för den kreativa processen och för att knyta an till kunskapskravet om att kunna reflektera över och värdera egna arbeten.
Förberedelser
• Förbered exempel på konstverk för kritikanalys.
• Skapa ett formulär för att hjälpa eleverna att strukturera sin kritiska analys och byggstenar.
• Skapa en tydlig plan för hur nästa lektion ska genomföras och vad eleverna ska fokusera på.