Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 1
Tema: Tematisk sammansättning av bilder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ta upp hur olika bilder kan kombineras för att skapa en tematiskt enhetlig utställning. Eleverna ska lära sig att reflektera över hur olika verk kommunicerar ett gemensamt budskap, och hur presentation och arrangemang av bilder kan påverka betraktarens upplevelse.
Kunskapskrav
Eleven kan göra välgrundade bedömningar av estetiska aspekter och formulera egna åsikter om konstverk i relation till teman. Dessutom kan eleven planera, genomföra och presentera en konstutställning med tydlig röd tråd i temat.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tematisk presentation (10 min)
• Diskutera vikten av att förmedla en sammanhängande berättelse genom en samling bilder.
• Visa exempel på framgångsrika tematiska utställningar och diskutera vad som gör dem effektiva.
• Ställ frågor om elevernas tidigare upplevelser av utställningar och vad som gjorde dem minnesvärda.
Planering av utställning (15 min)
• Dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp ett specifikt tema att arbeta med.
• Ge riktlinjer för hur de ska välja och kombinera sina bilder för att förstärka temat.
• Förse grupperna med material för att brainstorma och planera hur de ska lägga upp sin utställning.
Praktiskt arbete med arrangemang (15 min)
• Låt grupperna arbeta med arrangemanget av sina bilder och skapa en affisch eller presentation som beskriver deras kreativa process och temat.
• Ge dem hjälp med tekniker för att framhäva verken; hur placering, ljussättning och beskrivningar kan påverka intrycket.
Presentation av utställningar (10 min)
• Varje grupp presenterar sin tematiska utställning för klassen, beskriver koncepterna bakom sina val av bilder och arrangemang.
• Låt klasskamrater ge feedback och ställa frågor om utställningen.
Aktivitet
Eleverna arbetar i sina grupper för att skapa en tematisk utställning av sina konstverk. De ska fundera på hur resurser kan användas för att framhäva temat och förbereda en kort presentation om sin sammansättning. Aktiviteten syftar till att utveckla deras förmåga att samarbeta samt att formulera estetiska och konceptuella argument.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vilket tema valde er grupp för utställningen?
◦ Svar: Varje grupps svar kan variera beroende på deras val.
• Hur präglade valet av bilder er tematiska presentation?
◦ Svar: Genom att välja bilder passande temat, förstärktes vårt budskap och känsla.
• Nämn en aspekt av arrangemanget som ni tyckte var viktig.
◦ Svar: Placering och ljussättning var avgörande för hur betraktaren upplevde verken.
• Vad lärde ni er av att arbeta i grupp kring detta projekt?
◦ Svar: Vi lärde oss att samarbeta bättre och att se olika perspektiv på vår konst.
• Hur kan ni använda feedback från klasskamraterna i framtida projekt?
◦ Svar: Genom att ta till oss deras synpunkter kan vi stärka våra kommande presenterade arbetsprocesser.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (500 ord) över sin upplevelse av att skapa en tematisk utställning, inklusive vad som gick bra, vad som kunde ha gjorts bättre och hur feedback från kamrater påverkat deras slutprodukten.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att individuellt skapa en egen utställning i digitalt format (exempelvis en webbplats eller en presentation) med arbetsprover och reflektioner kring temat. De ska inkludera analyser av varje bild och diskutera hur de olika verken knyter an till det övergripande temat.
Förslag för nästa lektion
Kritisk analys av klasskamraters arbeten. I nästa lektion kan fokus ligga på att ge och ta emot kritisk feedback på kamraters arbeten. Detta ger eleverna en möjlighet att utvärdera sina egna och andras skapelser, samt att träna på konstruktiv kritik. Det är relevant att lära sig ge och ta emot feedback i konstnärliga sammanhang för att utvecklas och förbättra sina egna arbeten, och för att uppfylla kunskapskraven kring bedömningar av estetiska aspekter.
Förberedelser
• Samla in elevernas utställningar till en gemensam plats om det behövs för nästa lektion.
• Förbered material för diskussion kring kritisk feedback och analys.
• Skapa ett strukturerat schema för hur feedback kommer att ges och samlas in under lektionen.