Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Bild 2 – Fördjupning av bildspråk och teknik

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 2
Tema: Fördjupning av bildspråk och teknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I kursen Bild 2 ska undervisningen ta upp en fördjupad förståelse för bildspråk och olika tekniska metoder för bildskapande, inklusive analoga och digitala verktyg. Eleverna ska träna på att experimentera med olika tekniker och stilar, samt kritiskt analysera och reflektera över sina egna och andras verk.

Kunskapskrav

Eleven kan utföra och genomföra bildskapande med varierande tekniker och stilar, analyserar och reflekterar över såväl sina egna som andras bilder. Dessutom kan eleven framhålla och diskutera estetiska element samt formulera egna åsikter kring bilders inverkan och betydelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till fördjupning av bildspråk (10 min)

• Presentera målen för lektionen som syftar till att fördjupa elevernas förståelse av bildspråk och teknik.

• Diskutera vikten av att experimentera med olika uttryck och stilar för att utveckla sin konstnärliga röst.

• Ställ frågor om vilka tekniker eleverna har använt tidigare och deras förväntningar på lektionen.

Genomgång av tekniska metoder (15 min)

• Gå igenom olika tekniska metoder, både analoga (t.ex. måleri, teckning, collage) och digitala (t.ex. bildredigering, digitalt skapande).

• Visa exempel på hur dessa tekniker kan kombineras för att skapa intressanta och komplexa bildverk.

• Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och diskutera de tekniker de är mest intresserade av.

Praktiskt arbete med teknik och stil (15 min)

• Låt eleverna själva välja en teknik att experimentera med i sin skapandeprocess.

• Utmana dem att tänka utan begränsningar och skapa bilder som uttrycker deras personliga stil.

• Ge eleverna tid att arbeta med sina projekt, cirkulera och ge stöd där det krävs.

Reflektion och presentation av arbeten (10 min)

• Eleverna presenterar kort sina arbeten för klassen och diskuterar de tekniker och metoder de har använt.

• Låt klasskamrater ge respons och ställa frågor om varandras verk, vilket skapar en dialog om konst och skapande.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra ett tekniskt experiment där de väljer en bildteknik som de vill utveckla djupare. De ska dokumentera sin process och reflektera kring vad de har lärt sig om tekniken och dess betydelse i deras skapande.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

• Vilken teknik valde du att experimentera med och varför?
◦ Svar: (Elevens egna svar, exempelvis “Jag valde akvarell eftersom jag vill förbättra mina färdigheter.”)

• Vad var en utmaning du mötte under dagens lektion?
◦ Svar: (Elevens personliga upplevelse, till exempel “Det var svårt att få färgerna att blanda sig väl.”)

• Hur kände du kring processen av att skapa idag?
◦ Svar: (Elevens reflektion kring skapandeprocessen.)

• Vad är något nytt du lärde dig om din valda teknik?
◦ Svar: (Elevens insikt, exempelvis “Jag lärde mig hur jag kan arbeta med lager i akvarell.”)

• Hur tror du att denna teknik kan påverka ditt framtida skapande?
◦ Svar: (Elevens egna reflektion kring teknikens påverkan på deras konst.)

Hemläxa

Eleverna ska förbereda en kort text (300-500 ord) där de reflekterar över sina tekniska experiment, beskriver både styrkor och svagheter i sitt arbete, samt hur de skulle vilja utveckla sitt användande av tekniken vidare.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en serie på tre till fem bilder som illustrerar olika stilar och tekniker. De ska också skriva en analys (500-700 ord) av hur varje teknik används för att skapa en specifik stämning eller känsla i sina verk, inklusive reflektioner över sin kreativa process.

Förslag för nästa lektion

Analys av samtida konstverk och tekniker. I nästa lektion kan fokus ligga på att analysera samtida konstverk och hur olika tekniker används för att uttrycka känslor och teman i modern konst. Eleverna kommer att få möjlighet att jämföra sina egna verk med professionella konstnärers verk och reflektera över stil och teknik. Detta tema är relevant för att ge eleverna en djupare förståelse för den moderna konstscenen och nostalgi och hur tekniska verktyg kan påverka skapande. Det knyter an till kunskapskraven kring analys och reflektion över estetiska värden.

Förberedelser

• Samla exempel på samtida konstverk för analysmomentet.
• Förbered material för att stödja elevernas reflektion och diskussion kring tekniker.
• Skapa analysfrågor som kan stimulera diskussion och kritiskt tänkande under lektionen.


Modern Tillbaka-knapp