Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Bild 2 – Genomförande av konstverk och omarbetning

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 2
Tema: Genomförande av konstverk och omarbetning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion tar undervisningen sikte på att eleverna ska genomföra sina planerade konstverk, använda de tekniker de har lärt sig, och kunna omarbeta sina verk baserat på reflektioner och feedback. Fokus ligger på att förverkliga idéer och utveckla förmågan att arbeta kritiskt och självständigt i den kreativa processen.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra och redovisa en estetisk och teknisk arbetsprocess. Dessutom kan eleven omarbeta sina verk utifrån egen och andras feedback, vilket visar på en fördjupad förståelse för konstnärlig kvalitet och uttryck.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till genomförande av projekt (10 min)

• Inled lektionen med att förklara syftet med dagen: att gå från idé till färdig produkt genom praktiskt arbete.

• Återigen betona vikten av att använda feedback från tidigare diskussioner som vägledning under omarbetningen av verken.

• Ställ frågor till klassen om eventuella förväntningar eller mål de har för sina konstverk.

Arbete med konstverken (30 min)

• Ge eleverna tid att arbeta med sina konstverk baserat på de planer de har skapat under tidigare lektioner.

• Stötta och vägled eleverna i deras skapandeprocess, ge råd om tekniker och hur man kan lösa problem som uppstår.

• Uppmuntra dem att tala med varandra för att ge och ta emot omedelbar feedback under arbetets gång.

Reflektion och diskussion (5 min)

• Låt eleverna stanna upp och reflektera över vad de har åstadkommit under lektionen.

• Be dem att kort diskutera vad de upplevde som utmanande och vad som gick bra.

Avslutning och planering för nästa steg (5 min)

• Sammanfatta lektionen och gå igenom vad som ska hända framöver, exempelvis när eleverna ska presentera sina färdiga verk eller genomföra omarbetningar.

• Informera om vad som förväntas till nästa lektion och hur de kan förbereda sig för att maximera sin kreativa process.

Aktivitet

Eleverna kommer att tillämpa sina planer och tekniker för att skapa sina konstverk. Under denna tid ska de agera självständigt men också ha möjlighet att samarbeta och ge varandra feedback, vilket främjar en kritisk diskussion om konstnärligt skapande.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

• Vad var den största framgången du upplevde under dagens arbete?
◦ Svar: (Elevens individuella svar, exempelvis “Jag lyckades få till en bra komposition.”)

• Fanns det några utmaningar som du stötte på under arbetets gång?
◦ Svar: (Elevens reflektion kring en specifik utmaning, till exempel “Jag hade problem med färgblandningen.”)

• Hur använde du feedback från tidigare lektioner i dag?
◦ Svar: (Elevens insikt om hur de tillämpade feedbacken i sina verk.)

• Vad skulle du vilja hinna göra till nästa lektion?
◦ Svar: (Elevens mål för nästa session.)

• Vad har du lärt dig om din egen arbetsprocess genom dagens lektion?
◦ Svar: (Elevens reflektion om sin egna skapandeprocess.)

Hemläxa

Eleverna ska dokumentera sin arbetsprocess (300-500 ord) där de reflekterar över de steg de tagit i sitt konstverk, inklusive eventuella omarbetningar och hur de har använt feedback. De ska också inkludera bilder av sina arbeten i olika faser av processen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att genomföra en personlig utvärdering av hela sin skapandeprocess (800-1000 ord), där de inkluderar reflektioner över sitt färdiga verk, hur det relaterar till deras koncept, och vilken betydelse den utveckling haft för dem som konstnärer.

Förslag för nästa lektion

Presentation av konstverk och feedbacksession. I nästa lektion kommer eleverna att få möjligheten att presentera sina färdiga verk för klassen. Detta inkluderar att diskutera deras process, koncept och de tekniker de använt, samt att ge och få konstruktiv feedback. Denna lektion är väsentlig för att stödja elevernas förmåga att articulera sina konstnärliga avsikter och öka deras förmåga att ge och ta emot feedback, vilket bidrar till en djupare förståelse av den konstnärliga processen och dess värde.

Förberedelser

• Förbered en plats för presentationerna, se till att det finns gott om utrymme för att visa verken.
• Skapa en struktur för hur feedback kommer att ges under presentationerna för att säkerställa konstruktiv kritik.
• Förbereda material som kan användas under feedbacksessionen för att dokumentera insikter och förbättringsområden.


Modern Tillbaka-knapp
×