Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 2
Tema: Konceptuellt skapande och idéutveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på utvecklingen av konceptuella idéer inom bildskapande, vilket inkluderar att formulera och planera sina egna konstverk. Eleverna ska lära sig hur man strukturerar en idé, väljer material och tekniker, och framhäver temat i sina verk.
Kunskapskrav
Eleven kan formulera och utveckla egna koncept och idéer kring sina bildverk samt diskutera sina val av material och tekniker. Dessutom kan eleven göra en bedömning av hur dessa val påverkar det konstnärliga uttrycket i verket.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konceptuellt skapande (10 min)
• Definiera vad konceptuellt skapande innebär och dess roll inom den moderna konsten.
• Diskutera vikten av att ha en stark idé bakom sina verk och hur detta kan påverka både skapande och betraktande.
• Ställ frågor kring vad eleverna själva upplever som intressanta koncept och idéer.
Idéutveckling och brainstorming (15 min)
• Ge eleverna tid att brainstorma egna idéer för kommande projekt. De kan använda mindmaps eller skisser för att utforska sina tankar.
• Uppmana dem att tänka fritt och inte begränsa sig i sina idéer—alla koncept är välkomna.
• Provocera fram diskussioner genom att ställa frågor som “Vilka teman intresserar dig mest?” och “Hur kan du göra dessa ämnen visuella?”.
Planering av projekt (15 min)
• Låt eleverna börja planera sina projekt genom att skapa en plan som inkluderar deras val av material, tekniker och hur de tänker framhäva sina koncept.
• Ge exempel på hur en projektplan kan se ut och vad som ska ingå, inklusive deadlines och mål.
• Cirkulera i rummet och ge feedback på deras idéer och planer, och hjälp dem justera eller förfina sina koncept.
Presentation av koncept och planer (10 min)
• Låt varje elev eller grupp kort presentera sitt koncept och plan för klassen.
• Ge utrymme för respons och frågor, där de andra eleverna kan ge insikter och feedback.
Aktivitet
Eleverna kommer att arbeta med att utveckla sina konceptualiserade idéer och projektplaner, vilket syftar till att ge dem en förståelse för hur man skapar en röd tråd i sitt arbete och hur man kan tänka kritiskt kring sina val av både material och teknik.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vilket koncept har du utvecklat, och vad inspirerade dig?
Svar: (Elevens egna insikt kring sitt koncept.)
• Hur tänker du använda material och teknik för att uttrycka ditt koncept?
Svar: (Elevens reflektionssvar kring materialen.)
• Vad var en utmaning du stötte på i utvecklingen av din idé?
Svar: (Elevens reflektion över temat eller processen.)
• Nämn något du fick inspiration av under denna lektion.
Svar: (Elevens svar kan variera baserat på diskussionerna.)
• Hur tror du att ditt koncept kommer att påverka den slutgiltiga produkten?
Svar: (Elevens förväntningar på hur konceptet formar deras arbete.)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en projekteplan (500 ord) där de detaljerar sitt koncept, planerar sitt arbete och beskriver de val av material och tekniker de har valt. De ska även inkludera möjliga utmaningar och hur de tänker övervinna dem.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att skapa presenterande material för sin kommande utställning, vilket inkluderar en skriftlig sammanställning om sitt koncept, en reflektion över deras arbetsprocess och en beskrivning av de tekniker och material de har använt (800-1000 ord).
Förslag för nästa lektion
Genomförande av konstverk och omarbetning. I nästa lektion kommer eleverna att ha tid att arbeta med sina projekt, där de praktiskt kan tillämpa sina koncept och idéer. Fokus kommer att ligga på att utveckla och omarbeta sina verk utifrån det som de lärt sig under föregående lektioner. Detta tema är relevant eftersom det ger eleverna en chans att se sina idéer förverkligas och reflektera över sina skapandeprocesser, vilket överensstämmer med kunskapskraven kring självständighet och reflektionsförmåga.
Förberedelser
• Samla relevant material och resurser för elevernas projektarbete.
• Förbereda en plan för hur tid ska struktureras under nästa lektion för att säkerställa att alla får möjlighet att arbeta.
• Skapa en tidslinje för projektet som kan hjälpa eleverna att hålla koll på sina framsteg.