Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 3
Tema: Avslutande arbete med konstverk och planering för utställning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i Bild 3 ska inrikta sig på att avsluta skapandet av konstverk och förbereda sig för en utställning. Eleverna ska lära sig hur man presenterar sina verk, hur man skapar effektiva presentationer och reflekterar över sina skapandeprocesser. Dessutom ska eleverna förstå betydelsen av att visa sina verk i en offentlig kontext.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa och redovisa sina konstverk med tydliga estetiska avsikter, argumentera för sina val och reflektera över den konstnärliga processen. Dessutom kan eleven presentera sina verk på ett sätt som engagerar och informerar om sin kreativa process.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till dagens arbete och utställning (10 min)
• Inled lektionen med att presentera syftet: att avsluta sina konstverk och förbereda för utställning.
• Gå igenom vad som krävs för en bra utställning: hur man presenterar sina verk, vikten av att ha en klar röd tråd, och hur man formar sina artistiska berättelser.
• Diskutera vad som är nödvändigt att tänka på runt presentation, inklusive placering av verk och utställningsskyltar.
Slutförande av konstverk (25 min)
• Ge eleverna tid att avsluta sina konstverk. Påminn dem om eventuella sista justeringar eller förbättringar som behövs.
• Cirkulera för att ge feedback och stöd. Se till att varje elev har en klar vision för hur sin utställning kommer att se ut.
• Under arbetets gång, uppmana dem att tänka på hur de vill presentera sina processer och idéer bakom sina verk.
Förberedelse av presentationsmaterial (10 min)
• Låt eleverna börja förbereda material som ska användas för presentation av deras verk, som etiketter, korta beskrivningar, eller PowerPoint-presentationer.
• Diskutera hur de kan formulera presentationen så att den engagerar besökarna, inklusive vilket språk och vilka element de ska använda.
Avslutande reflektion och diskussion (5 min)
• Samla eleverna för att reflektera över vad de lärt sig under processen av att skapa sina verk och förbereda sig för utställning.
• Fråga hur det känns att avsluta sina projekt och vad de ser fram emot i samband med utställningen.
Aktivitet
Eleverna arbetar med att avsluta sina konstverk och förbereda sina presentationer som ska användas vid utställningen. De ska fokusera på att tänka kritiskt kring hur de framhäver sina idéer och sin kreativa process.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vad kände du när du avslutade ditt konstverk?
◦ Svar: (Elevens känslor och reflektioner om punkten av att slutföra projektet.)
• Vilka åtgärder tog du för att förbereda för utställningen?
◦ Svar: (Elevens beskrivning av vad de har slutat med och förberett.)
• Hur skulle du sammanfatta temat och budskapet i ditt verk?
◦ Svar: (Elevens formulering av temat och vad de vill dela med publiken.)
• Vilka punkter känner du behöver ytterligare justering innan utställningen?
◦ Svar: (Elevens självständiga bedömningspunkt.)
• Vad ser du mest fram emot med utställningen?
◦ Svar: (Elevens förväntningar inför utställningen.)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (300-500 ord) över sin arbetsprocess och avslutning av konstverket. De ska också diskutera sin förberedelse för utställningen och sina förväntningar kring vad utställningen innebär för dem.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att förbereda och skriva en artist statement (400-600 ord) som beskriver deras konstverk, deras inspiration och processen bakom. Detta ska inkludera en reflektion över hur deras arbete anknyter till övergripande teman inom deras konstnärliga uttryck.
Förslag för nästa lektion
Genomförande av utställning. I nästa lektion fokuserar vi på själva genomförandet av utställningen. Eleverna kommer att ställa upp sina verk, presentera dem för varandra och eventuellt för en extern publik. Detta är en möjlighet för dem att dela sina skapelser och reflektera över sin utveckling som konstnärer. Denna lektion är betydelsefull eftersom den ger eleverna en plattform att visa sitt arbete och få feedback från andra, vilket bidrar till både deras personliga och konstnärliga utveckling.
Förberedelser
• Säkerställ att allt material till presentation och utställning är klart och att det finns utrymme för att hänga upp eller visa verken.
• Gå igenom checklistan för vad som behövs inför utställningen, inklusive placering, belysning och skyltar.
• Skapa en plan för hur presentationerna ska göras ordenligt och i vilken ordning under utställningen.