Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Bild 3 – Fortsättning av praktiskt arbete och reflektion

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 3
Tema: Fortsättning av praktiskt arbete och reflektion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion ska eleverna fokusera på att fördjupa sina pågående projekt, genomföra praktiskt arbete och reflektera över sina skapandeprocesser och val av tekniker. Eleverna ska även ha möjlighet att få feedback från läraren och klasskamrater för att förbättra och utveckla sina verk.

Kunskapskrav

Eleven kan självständigt genomföra bildproduktion, analysera och reflektera över sin egen och andras bildskapande. Dessutom kan eleven använda feedback i sitt arbete för att förfina och justera sina konstverk i enlighet med sina koncept och mål.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till praktiskt arbete (10 min)

– Inled lektionen med att påminna eleverna om syftet med deras projekt och vikten av att göra framsteg mot sina mål.

– Diskutera hur feedback från tidigare lektioner kan användas som en plattform för att fortsätta utveckla deras verk.

– Ställ frågor för att stimulera reflektion kring deras arbete, till exempel vad de har lärt sig hittills och vilka justeringar de planerar att göra.

Praktiskt arbete med konstverk (30 min)

– Låt eleverna arbeta självständigt på sina projekt, med fokus på att tillämpa de tekniker och koncept de har utvecklat.

– Cirkulera i rummet för att ge individuell vägledning och feedback, ställ öppna frågor för att få dem att tänka djupare kring sina val.

– Uppmuntra till samarbete och diskussioner mellan eleverna så att de kan ge och ta emot feedback av varandra under arbetets gång.

Reflektion och gruppdiskussion (5 min)

– Samla eleverna och ge dem tid att reflektera över sina framsteg.

– Fråga dem vad som gått bra, vilka utmaningar de stött på och vad de lärt sig under arbetet.

– Diskutera gemensamma teman eller utmaningar som kan ha dykt upp.

Avslutning och planering för nästa steg (5 min)

– Sammanfatta vad som har uppnåtts under lektionen och vad som finns kvar att göra.

– Informera om vad som förväntas till nästa lektion och hur de kan förbereda sig för att maximera kreativiteten och effektiviteten i sitt skapande.

Aktivitet

Denna lektion fokuserar på individuellt praktiskt arbete där eleverna får möjlighet att tillämpa sina kunskaper och tekniker i sina konstverk, med guidning och feedback från både lärare och klasskamrater.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

– Vad har varit den mest givande delen av dagens arbete?

◦ Svar: (Elevens egna reflektion kring vad de kände gav mest.)

– Vilken teknik har du arbetat mest med idag och hur har det påverkat ditt verk?

◦ Svar: (Elevens insikt om den använda tekniken.)

– Har du stött på några särskilda utmaningar idag? I så fall, vilka?

◦ Svar: (Elevens reflektion kring eventuella svårigheter.)

– Vad planerar du att fokusera på till nästa lektion?

◦ Svar: (Elevens framtida mål för deras arbete.)

– Hur kan du använda feedback som du fått tidigare i ditt arbete?

◦ Svar: (Elevens planer för att integrera feedback.)

Hemläxa

Eleverna ska dokumentera sina framsteg (300-500 ord) där de reflekterar över sin kreativitet och process under lektionen. De ska också inkludera bilder av sina verk i olika faser av arbetet för att visa på utvecklingen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan utses att skapa en detaljrik projektpresentation (800-1000 ord) om deras arbetsprocess, inklusive val av teknik, motiveringar för färg- och materialval och hur deras koncept har utvecklats under arbetets gång. Presentationen ska också innehålla visuella element för att illustrera deras process och slutresultat.

Förslag för nästa lektion

Avslutande arbete med konstverk och planering för utställning. I nästa lektion kommer fokus att ligga på att avsluta sina konstverk och förbereda för en eventuell utställning. Eleverna kommer att arbeta med att färdigställa sina projekt och formulera presentationer om sina verk, samt diskutera hur man ställer ut sina konstverk. Denna lektion är viktig för att förbereda eleverna för offentligt visande av sina arbeten och är ett steg i deras konstnärliga utveckling, där de får möjlighet att reflektera över sitt skapande och arbete.

Förberedelser

– Samla all eventuell material och resurser för att stödja eleverna i att avsluta sina projekt.

– Förbereda en struktur och tidslinje för nästa lektion som resulterar i en positiv utställningsmiljö.

– Utveckla en checklista för vad som ska övervägas inför en utställning (exempelvis presentationsteknik, placering av verk, etiketter etc.).


Modern Tillbaka-knapp
×