Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild
Tema: Konstnärliga stilar och strömningar
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla bedömning av olika konststilar och strömningar genom tiden, inklusive hur dessa har påverkat nutida konst. Eleverna ska få möjlighet att utforska stilens kännetecken och hur dessa reflekterar samhällets utveckling. Detta inkluderar även diskussioner kring populärkultur och samtidskonst som inspirationskällor för det egna skapandet.
Kunskapskrav
Eleven gör välgrundade och nyanserade bildtolkningar av olika konstverk och redogör för de särskilda karaktärsdrag som kännetecknar olika stilar och strömningar. Eleven kan även diskutera hur dessa stilar speglar samtida frågor och fenomen såväl som tidigare epokers inflytande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konstnärliga stilar (15 min)
- Presentera en översikt av de största konsthistoriska stilarna, såsom renässans, barock, impressionism och modernism.
- Diskutera kännetecken och betydelse av dessa stilar och hur de speglar sin tid.
- Inkludera korta exempel på välkända konstverk från varje stil för att förtydliga med visuella stöd.
Gruppdiskussion om samtidskonst (20 min)
- Dela in klassen i mindre grupper för att diskutera aktuella konstverk och deras stilistiska drag.
- Låt grupperna presentera sina tankar och i vilken mån de finner kopplingar till historiska stilar.
- Diskutera hur samtidskonst kan ses som en reaktion på klassiska stilar.
Analysövningar (10 min)
- Välj ut ett eller två konstverk och låt eleverna analysera dem med stöd av det de lärt sig om stilar.
- Dela ut en enkel analysmall för att hjälpa dem att strukturera sina tankar.
- Granska svaren tillsammans och diskutera insikter och resultat.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion och berätta varför förståelse för konsthistoriska stilar är viktigt för deras eget skapande.
- Ställ frågor om hur de kan använda denna kunskap i sina egna projekt framöver.
Aktivitet
Eleverna ska välja en konststil och skapa en konstnärlig produktion som reflekterar den stilen. De ska skriva en kort presentation om sina val och hur de har tillämpat stilens tekniker i sitt eget arbete.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vilka fyra huvudsakliga stilar kännetecknar konsthistorien?
Svar: Renässans, barock, impressionism och modernism. - Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan impressionism och modernism?
Svar: Impressionism fokuserar på ljus och färg, medan modernism bryter med traditioner och experimenterar med former. - Nämn ett konstverk som du kopplar till en specifik konststil.
Svar: “Stjärnenatt” av Vincent van Gogh kopplas till post-impressionismen. - Vilka aspekter av samtidskonst tyckte du var mest intressanta att utforska idag?
Svar: Känslan av att konst alltid är en reaktion på samhället. - Hur kan kunskap om konststilar påverka ditt eget skapande?
Svar: Det hjälper mig att välja tekniker och teman som är inspirerade av historia.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort uppsats (ca 300 ord) om en specifik konststil, där de diskuterar dess kännetecken och ger exempel på kända konstverk samt hur denna stil kan inspirera deras eget arbete.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska välja en stil eller rörelse och skapa en serie av tre verk som reflekterar de kännetecken de tagit del av. Varje verk ska åtföljas av en noggrann reflektionsuppsats som diskuterar hur och varför de valt att tolka stilen på det sättet.
Förslag för nästa lektion
Tema: Teknik och medier i bildskapande
I nästa lektion kommer vi att fokusera på olika tekniker och medier som används inom bildkonst. Vi kommer att diskutera hur olika medier påverkar uttryck och stil samt uppmuntra elever att experimentera med nya tekniker i sina skapande projekt. Denna progression är relevant, eftersom förståelse för olika tekniker fördjupar elevernas förmåga att använda konsthistoriska stilar i sina egna arbeten.
Förberedelser
- Samla exempel på konstverk och bilder från olika stilar för att använda under introduktionen.
- Ställ i ordning material som kan inspirera eleverna i deras konstskapande.
- Förbereda analysmallar för övningarna.