Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild
Tema: Teknik och medier i bildskapande
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska omfatta både traditionella och moderna tekniker och medier för bildskapande. Fokus ligger på hur olika material och metoder kan tillämpas för att gestalta visuella budskap. Det inkluderar även arbete med digitala verktyg och nya medier, samt hur dessa påverkar det estetiska uttrycket och den kreativa processen.
Kunskapskrav
Eleven redogör för olika traditionella och digitala tekniker samt deras tillämpningar i bildskapande. Eleverna ska även kunna bedöma val av material och tekniker samt reflektera över hur de påverkar det slutliga konceptet och bildens budskap.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tekniker och medier (15 min)
- Ge en översikt av olika tekniker (t.ex. akvarell, collage, digital konst) och medier (t.ex. fotografi, video), samt hur de kan tillämpas i bildkonst.
- Diskutera hur tekniska val kan påverka bildens känsla och budskap.
- Visa exempel på verk där teknik och medium spelar en central roll.
Demonstration av teknik (20 min)
- Demonstrera minst en traditionell och en digital teknik, som exempelvis akvarellmålning och digitalt skapande med en mjukvara.
- Låt eleverna ställa frågor och diskutera skillnaderna mellan de olika teknikerna.
- Ge tips på hur eleverna kan experimentera med tekniker i sina egna projekt.
Praktisk övning (10 min)
- Ge eleverna tid att utföra en kort övning där de får använda minst en av teknikerna som demonstrerades.
- Låt varje elev skapa en liten bild som kombinerar en traditionell och en digital teknik om möjligt.
Reflekterande diskussion (5 min)
- Samla klassen för en slutdiskussion om vad de lärt sig och hur de kan använda dessa tekniker i framtida projekt.
- Diskutera under vilka förhållanden vissa tekniker kan vara mer effektiva än andra.
Aktivitet
Eleverna ska skapa ett konstverk med minst två olika tekniker och/eller medier. De ska även dokumentera sin skapandeprocess och reflektera kring de tekniska val de gjort. Presentationen av konstverket ska ingå.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Nämn två traditionella och en modern teknik du har lärt dig om idag. Svar: Akvarell, collage och digital bildbehandling.
- Hur kan valet av teknik påverka den slutliga bilden? Svar: Tekniken kan påverka färg, känsla och budskap i verket.
- Vad var den största utmaningen du stötte på under den praktiska övningen? Svar: Att kombinera teknikerna på ett harmoniskt sätt.
- Vilka verktyg eller material föredrar du mest för bildskapande? Svar: Jag gillar digitala verktyg för den mångfald de erbjuder.
- Hur kan du använda det du lärt dig idag i dina framtida projekt? Svar: Genom att inkludera flera tekniker och tänka kreativt om mina materialval.
Hemläxa
Skriva en reflektion (ca 300 ord) om hur teknik och medier har påverkat en viss konststil eller rörelse, med fokus på hur modernt skapande kan inspireras av dessa genrer.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska välja en specifik teknik (traditionell eller digital) och skapa ett serieverk (minst tre bilder) som utforskar denna teknik/dessa tekniker. Eleverna ska dokumentera sin process och skapa en visuell portfölj som visar utvecklingen samt reflektera över valet av teknik och dess påverkan.
Förslag för nästa lektion
Tema: Bildkritik och analys. I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man ger och tar emot konstruktiv kritik kring sina egna och andras verk. Vi kommer att diskutera vikten av bildanalys för att förbättra det personliga skapandet. Progressionen är relevant eftersom det är avgörande att kunna reflektera och kritiskt granska egna och andras arbeten för att främja kreativ utveckling.
Förberedelser
- Samla exempel på olika tekniker inom bildkonstens historia.
- Förbereda material och verktyg som studenterna kan använda under praktiska övningar.
- Göra i ordning utrymmet för praktiskt arbete och reflektion.