Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild
Tema: Tematiska projekt i bildskapande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska inriktas på tematiskt skapande där eleverna arbetar med att utveckla egna konstverk utifrån valda teman. Fokus ligger på hur teman kan forma och fördjupa konstverk samt förmågan att reflektera över och analysera den egna processen i kontexten av bildens betydelse.
Kunskapskrav
Eleven redogör för sina kreativa val och analys av arbetet, samt kan diskutera hur valda teman påverkar bildens budskap och hur dessa reflektioner kan leda till en fördjupad förståelse för konstnärligt skapande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat (15 min)
– Presentera idéer kring tematisk skapande och diskutera exempel på hur teman använts i konsthistorien.
– Diskutera betydelsen av tema för att fördjupa och kontextualisera konstverk.
– Ge exempel på aktuella konstverk som exemplifierar tematisk skapande.
Planering och skissning (20 min)
– Låt eleverna brainstorma och välja ett tema de vill arbeta med.
– Ge dem tid att skissa och planera sina idéer, samt att diskutera med varandra.
– Uppmuntra dem att tänka på hur temat påverkar deras val av teknik och material.
Skapande av konstverk (30 min)
– Eleverna börjar arbeta med sina konstverk och använder tekniker och metoder de lärt sig tidigare.
– Läraren går runt och ger feedback och stöd under skapandeprocessen.
Reflexionsdiskussion (5 min)
– Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig genom att arbeta tematiskt och hur den processen kan påverka deras framtida verk.
– Ställ frågor som stimulerar reflektion och analys av den egna processen.
Aktivitet
Eleverna ska skapa ett konstverk baserat på ett tema de valt. Konstverket kan vara i valfria medier och tekniker, och de ska dokumentera sin process samt reflektera över hur temat påverkar deras arbete.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad var temat du valde och varför?
*Svar: Jag valde “Naturens olika skepnader” för att utforska kontrasterande miljöer.*
– Hur bidrog temat till dina val av material och teknik?
*Svar: Det ledde mig till att använda akvarell för att fånga subtila färgövergångar.*
– Vilka svårigheter stötte du på som relaterade till ditt tema?
*Svar: Att förmedla flera känslor och stämningar på en och samma bild.*
– Vad har du lärt dig om tematisk bildskapande?
*Svar: Att ett starkt tema kan ge djup och mening till konstverket och publikens tolkning.*
– Hur tror du att du kan använda tematisk skapande i kommande projekt?
*Svar: Jag kan använda mer tid för att planera idéerna innan jag börjar skapa.*
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (ca 300 ord) där de analyserar sitt skapade verk utifrån det valda temat, inklusive vilka teman som inspirerade dem och hur de anser att temat framträder i deras arbete.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska skapa en serie av tre konstverk som utforskar olika aspekter av sitt tema. Varje verk ska åtföljas av en reflektionsuppsats som diskuterar inspiration, teknikval och tematisk djup.
Förslag för nästa lektion
Tema: Värdering och utställning av konstverk
I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man sätter upp en utställning av sina verk, inklusive presentation, dokumentation och värdering av både egna och andras konstverk. Vi kommer även att diskutera betydelsen av utställningar i konstvärlden.
Förberedelser
– Samla exempel på tematiska konstverk för att inspirera elevernas skapande.
– Förbereda en utställningsyta där eleverna kan visa sina färdiga verk.
– Göra i ordning utrymmet för reflektionsdiskussioner och presentationer.