Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Bygg och anläggning 1 – Energieffektivitet i byggande

Lektionsplanering: Energieffektivitet i byggande

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bygg och anläggning 1

Tema: Energieffektivitet i byggande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla: “Energieffektivitet och miljöanpassade bygglösningar”. Lektionen fokuserar på hur energieffektivitet kan uppnås genom val av byggmaterial och byggmetoder.

Kunskapskrav

  • Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften och anpassar vid behov sin planering.
  • Eleven redogör översiktligt för hur olika energikällor och energisystem fungerar i byggprocessen.

Lärarledda instruktioner

Energieffektivitet och dess betydelse (10 min)

  • Definiera energieffektivitet och varför det är viktigt i byggande.
  • Diskutera hur byggnader bidrar till energiförbrukning i samhället.
  • Presentera kortfattade exempel på energieffektiva byggnader och teknologier.
  • Ställ en fråga till eleverna om deras åsikter kring energieffektiva lösningar.
  • Förklara hur byggbranschen arbetar med energieffektivitet idag.

Material med fokus på energieffektivitet (15 min)

  • Redogör för olika typer av byggmaterial och deras energieffektivitet.
  • Diskutera hur exempelvis isolering och fönster påverkar byggnaders energibehov.
  • Presentera statistik och forskningsresultat kring energieffektiva material.
  • Visa filmklipp eller bilder från byggprojekt med fokus på energieffektivitet.
  • Låt eleverna reflektera kring sitt eget hem och dess energieffektivitet.

Praktiska exempel och demonstrationer (15 min)

  • Genomför en demonstration av hur energiförlust kan mätas i en byggnad (t.ex. genom att mäta temperaturen vid fönster).
  • Diskutera vanliga problemområden där energiförlust sker.
  • Presentera lösningar för att åtgärda dessa problem.
  • Låt eleverna diskutera och ge exempel på energibesparande lösningar i sin egna vardag.
  • Avsluta med att ställa frågor om vilka åtgärder de tror skulle vara mest effektiva.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskussioner.
  • Be eleverna att komma med egna idéer kring vad som skulle kunna göras för att öka energieffektiviteten i byggandet.
  • Fråga hur deras förståelse av tema har förändrats under lektionens gång.
  • Introducera vad som kommer att tas upp i nästa lektion.
  • Förbereda avstämning och diskussion kring hemuppgiften.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka faktorer anser ni mest påverkar ett byggprojekts energieffektivitet och varför?
  • B. Hur kan nya teknologier och material förändra sättet vi bygger på för att vara mer energieffektiva?
  • C. Har ni identifierat några potentiella energisparande åtgärder i er egen bostad? Vilka skulle dessa kunna vara?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att undersöka var sitt energibesparande material eller teknik som används i byggande. De ska presentera sina fynd för klassen och diskutera hur dessa lösningar kan implementeras i framtida byggprojekt. Varje grupp behöver inkludera exempel på det valda materialets fördelar och nackdelar.

Exit-ticket

  • Vad betyder energieffektivitet i byggandet för er? Svar: Att byggnader används och byggs på ett sätt som minskar energiförbrukningen.
  • Namnge två material som är kända för sin energieffektivitet. Svar: Isolering och energisnåla fönster.
  • Hur kan energieffektivitet påverka boendekostnader? Svar: Genom att minska energikostnaderna minskar de totala boendekostnaderna.

Modern Tillbaka-knapp