Lektionsplanering: Energieffektivitet i byggande
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bygg och anläggning 1
Tema: Energieffektivitet i byggande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla: “Energieffektivitet och miljöanpassade bygglösningar”. Lektionen fokuserar på hur energieffektivitet kan uppnås genom val av byggmaterial och byggmetoder.
Kunskapskrav
- Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften och anpassar vid behov sin planering.
- Eleven redogör översiktligt för hur olika energikällor och energisystem fungerar i byggprocessen.
Lärarledda instruktioner
Energieffektivitet och dess betydelse (10 min)
- Definiera energieffektivitet och varför det är viktigt i byggande.
- Diskutera hur byggnader bidrar till energiförbrukning i samhället.
- Presentera kortfattade exempel på energieffektiva byggnader och teknologier.
- Ställ en fråga till eleverna om deras åsikter kring energieffektiva lösningar.
- Förklara hur byggbranschen arbetar med energieffektivitet idag.
Material med fokus på energieffektivitet (15 min)
- Redogör för olika typer av byggmaterial och deras energieffektivitet.
- Diskutera hur exempelvis isolering och fönster påverkar byggnaders energibehov.
- Presentera statistik och forskningsresultat kring energieffektiva material.
- Visa filmklipp eller bilder från byggprojekt med fokus på energieffektivitet.
- Låt eleverna reflektera kring sitt eget hem och dess energieffektivitet.
Praktiska exempel och demonstrationer (15 min)
- Genomför en demonstration av hur energiförlust kan mätas i en byggnad (t.ex. genom att mäta temperaturen vid fönster).
- Diskutera vanliga problemområden där energiförlust sker.
- Presentera lösningar för att åtgärda dessa problem.
- Låt eleverna diskutera och ge exempel på energibesparande lösningar i sin egna vardag.
- Avsluta med att ställa frågor om vilka åtgärder de tror skulle vara mest effektiva.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskussioner.
- Be eleverna att komma med egna idéer kring vad som skulle kunna göras för att öka energieffektiviteten i byggandet.
- Fråga hur deras förståelse av tema har förändrats under lektionens gång.
- Introducera vad som kommer att tas upp i nästa lektion.
- Förbereda avstämning och diskussion kring hemuppgiften.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser ni mest påverkar ett byggprojekts energieffektivitet och varför?
- B. Hur kan nya teknologier och material förändra sättet vi bygger på för att vara mer energieffektiva?
- C. Har ni identifierat några potentiella energisparande åtgärder i er egen bostad? Vilka skulle dessa kunna vara?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att undersöka var sitt energibesparande material eller teknik som används i byggande. De ska presentera sina fynd för klassen och diskutera hur dessa lösningar kan implementeras i framtida byggprojekt. Varje grupp behöver inkludera exempel på det valda materialets fördelar och nackdelar.
Exit-ticket
- Vad betyder energieffektivitet i byggandet för er? Svar: Att byggnader används och byggs på ett sätt som minskar energiförbrukningen.
- Namnge två material som är kända för sin energieffektivitet. Svar: Isolering och energisnåla fönster.
- Hur kan energieffektivitet påverka boendekostnader? Svar: Genom att minska energikostnaderna minskar de totala boendekostnaderna.