En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Design 1 – Designprocessens delar

Lektionsplanering för Design 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Design 1
Tema: Designprocessens olika delar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla de olika delarna i designprocessen, inklusive problemformulering, idégenerering, skissarbete, prototypframställning och utvärdering. Eleverna ska också lära sig om material och tekniker som används för att visualisera idéer, samt sätta in design i ett historiskt, kulturellt och samhälleligt sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa designprocessens olika delar samt diskutera designerns roll ur ett samhällsperspektiv. Eleven kan också skapa och presentera ett designprojekt med grundläggande estetiska och funktionella krav.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till designprocessen (10 min)

  • Definiera vad designprocessen innebär och dess betydelse för produktutveckling.
  • Gå igenom designprocessens olika steg: problemformulering, idéarbete, skiss och utvärdering.
  • Presentera exempel på framgångsrika designprocesser.

Problemformulering och idégenerering (15 min)

  • Diskutera vikten av problemformulering i designprocessen.
  • Introducera metoder för idégenerering, inklusive brainstorming och mind mapping.
  • Låt eleverna öva på att formulera ett designproblem och generera idéer utifrån det.

Skissarbete och modellframställning (15 min)

  • Redogöra för hur skissarbete används för att visualisera idéer.
  • Gå igenom olika tekniker för modellframställning och diskutera deras användning.
  • Demonstrera några grundläggande tekniker för skisser och modeller.

Avslutande sammanfattning och frågor (10 min)

  • Sammanfatta lektionens tema kring designprocessens delar.
  • Öppna för frågor och diskussioner bland eleverna.

Aktivitet

Aktiviteten innebär att eleverna i grupp ska arbeta med att formulera ett designproblem och sedan generera idéer för att lösa det. De ska skapa skisser och eventuellt en enkel modell av sin idé. Varje grupp ska presentera sina idéer för klassen. Vill du ha en mer detaljerad beskrivning av aktiviteten? Skriv “Aktivitet” så tar jag fram det.

Exit-ticket

  • Vad inkluderar designprocessen?
    Svar: Problemformulering, idégenerering, skissarbete, modellframställning och utvärdering.
  • Varför är problemformulering viktigt i designprocessen?
    Svar: För att tydliggöra vad som ska lösas och rikta idéarbetet.
  • Nämn en metod för idégenerering.
    Svar: Brainstorming.
  • Hur kan skisser bidra till designprocessen?

×