Lektion. Gy. Digital kompetens – Informationssökning och källkritik

Lektionsplanering

Årskurs: Anpassad gymnasieskola
Ämne: Digital kompetens
Tema: Informationssökning och källkritik

Mål med lektionen
  • Lära eleverna hur man söker information på nätet.
  • Introducera begreppet källkritik och förklara dess betydelse.
  • Ge konkreta verktyg och strategier för att bedöma informationens trovärdighet.
Förberedelser
  • Förbered en visuell presentation med bilder och exempel på olika källor.
  • Ha utvalda exempel på både trovärdiga och otillförlitliga källor att diskutera.
  • Dela ut en lista med frågor att använda för källkritik som eleverna kan referera till.
Lektionens gång
  1. Inledning (10 minuter)
    Välkomna eleverna och fråga hur det har gått med förra lektionens uppgifter. Presentera målen för lektionen: Vad är informationssökning och källkritik? Varför är det viktigt?
  2. Informationssökning (15 minuter)
    Ge en kort presentation om hur man gör effektiva sökningar på nätet (t.ex. använda sökmotorer, nyckelord). Visa exempel på hur man skriver olika sökfrågor för att hitta relevant information. Förklara skillnaden mellan olika typer av källor (t.ex. webbplatser, böcker, artiklar).
  3. Källkritik (20 minuter)
    Introducera begreppet källkritik och diskutera varför det är viktigt att granska källor. Gå igenom en lista med frågor för att bedöma en källas trovärdighet:

    • Vem står bakom informationen?
    • Vad är syftet med informationen?
    • När publicerades den?
    • Finns det belägg för påståendena?

    Dela med dig av konkreta exempel genom att visa källor som eleverna kan analysera gruppvis.

  4. Gruppövning (10 minuter)
    Dela in eleverna i smågrupper och ge dem olika källor/texter att analysera. Be dem använda källkritik-frågorna för att utvärdera källorna. Be grupperna diskutera sina åsikter och reflektioner kring källornas trovärdighet.
Avslutning (5 minuter)

Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen och koppla tillbaka till kursens mål. Påminn eleverna om att källkritik är en färdighet de bör använda även utanför skolan.

Bedömning
  • Observera elevernas engagemang och deltagande under gruppdiskussionerna.
  • Samla in svar från grupperna för att se deras förståelse för källkritik.
Material
  • Visuell presentation.
  • Exempel på källor.
  • Lista med kritiska frågor för källbedömning.
  • Utskrifter av källor för gruppövningen.

×