Lektionsplanering: Identitet och rollspel i dramapedagogik
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramapedagogik
Tema: Identitet och rollspel i dramapedagogik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla frågor om identitet och hur rollspel kan användas för att utforska och reflektera över olika aspekter av identiteten. Fokuset ligger på hur dramatik kan hjälpa elever att förstå sig själva och andra genom att gestalta olika roller och scenarier.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt beskriva hur rollspel kan användas för att utforska identitet och relationer. Eleven visar förmåga att genomföra rollspel och reflektera över sin egen och andras identitetsutveckling i sammanhanget.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till identitet i dramapedagogik (15 min)
- Vad innebär identitet och hur relaterar det till dramapedagogik?
- Genomgång av begrepp som individ, grupp och social identitet.
- Diskussion om hur rollspel kan hjälpa till att utforska identiteter.
Rollspelstekniker (15 min)
- Presentation av olika tekniker för rollspel, t.ex. improvisation och karaktärsbyggande.
- Genomgång av hur man kan fördjupa karaktären genom bakgrundshistoria och motivation.
- Exempel på övningar som kan användas för att arbeta med identitet.
Gruppövning: Genomförande av rollspel (10 min)
- Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en scen där de utforskar olika identiteter.
- De ska arbeta med att gestalta sina karaktärer och interagera med varandra.
Avslutande reflektion (10 min)
- Reflektera över vad eleverna har lärt sig om identitet genom rollspel.
- Diskutera hur detta kan appliceras i deras eget liv och i samhället.
Aktivitet
Eleverna ska framföra sina rollspel för klassen och leda en diskussion om identiteter och hur dessa representeras.
Exit-ticket
- Hur kan rollspel hjälpa oss att förstå identitet? (Svar: Genom att gestalta olika roller kan vi utforska olika sidor av oss själva)
- Nämn en teknik för att skapa en karaktär i rollspel. (Svar: Utveckla en bakgrundshistoria)
- Vad betyder social identitet? (Svar: Den del av identiteten som formas av att tillhöra olika grupper)
- Ge ett exempel på hur rollspel kan påverka gruppdynamik. (Svar: Ökar förståelsen och empatin mellan deltagarna)
- Hur kan identitetsutforskning via drama vara relevant i dagens samhälle? (Svar: Hjälper till att förstå mångfald och olika perspektiv i en global värld)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion där de beskriver en identitet de utforskat genom rollspel, inklusive vilken aspekt av identiteten de fann intressant och varför.
Citat
”Vi lever i en tid när vår identitet ständigt omformas. Drama erbjuder en rik vy för att utforska dessa förändringar.” — Augusto Boal (1931-2009)
Citatet betonar hur dramatik kan fungera som ett verktyg för att förstå och utforska föränderliga identiteter i en komplex värld, vilket är centralt för temat av identitet och rollspel.
Nästa lektion
Information om nästa lektion kommer att presenteras senare.