Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Dramatik och dramaturgi – Dramatiska karaktärer och rollgestaltning

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramatik och dramaturgi

Tema: Dramatiska karaktärer och rollgestaltning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta analys av dramatiska karaktärer och deras utveckling genom en berättelse. Eleverna ska även lära sig om rollgestaltning och hur olika metoder kan användas för att utveckla och fördjupa karaktärer i dramatik.

Kunskapskrav

Eleven förstår och kan beskriva hur karaktärer formas av handling och miljö, och visar förmåga att gestalta en dramatisk karaktär i eget skapande. Eleven kan dessutom ge exempel på och diskutera karaktärernas relationer och utveckling inom dramatisk text.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till karaktärsanalys (15 min)

  • Vad är en dramatisk karaktär?
  • Genomgång av olika typer av karaktärer (huvudkaraktär, bipersoner, antagonist).
  • Hur karaktärer bidrar till berättelse och tema.

Rollgestaltningstekniker (15 min)

  • Presentation av olika tekniker för rollgestaltning (Metod Acting, Stanislavski, osv.).
  • Diskutera hur kroppsspråk och röst kan påverka karaktärens framställning.
  • Exempel på rollgestaltning från kända pjäser och filmer.

Gruppövning: Karaktärsarbete (10 min)

  • Dela klassen i grupper.
  • Skapa en egen karaktär och bestäm karaktärens egenskaper, bakgrund och motivation.
  • Diskutera hur karaktären passar in i en berättelse.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Reflektera över karaktärens roll i en dramatisk text.
  • Diskutera hur en välutvecklad karaktär kan driva berättelsen framåt.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att i små grupper förbereda och framföra en kort scen där de gestaltar sina karaktärer. De ska fokusera på hur de kan återspegla karaktärens egenskaper genom rörelse och tal.

Exit-ticket

  • Vad definierar en huvudkaraktär? (Svar: Karaktär som driver handlingen framåt)
  • Nämn en teknik för rollgestaltning. (Svar: Metod Acting)
  • Hur kan karaktärernas relationer påverka berättelsen? (Svar: De skapar konflikter och dynamik)
  • Vad är viktigt att tänka på vid gestaltning av en karaktär? (Svar: Egenskaper, bakgrund och motivation)
  • Ge ett exempel på en känd dramatisk karaktär och en egenskap. (Svar: Hamlet – osäkerhet)

Hemuppgift

Eleverna ska välja en karaktär från en vald pjäs eller film och skriva en analys där de beskriver karaktärens utveckling, relationer till andra karaktärer och hur dessa aspekter bidrar till berättelsen.

Citat

”En karaktär är inte ett snitt, utan en sväng av en kniv.” — Anton Tjechov (1860-1904)

Citatet uttrycker vikten av djup och nyansering i karaktärsuppbyggnad, vilket är centralt för lektionsdiskussionerna om hur man gestaltar en trovärdig och intressant karaktär.

Nästa lektion

Jag föreslår att vi fokuserar på “Dramatisk struktur och konflikt” som nästa tema. Att förstå hur struktur och konflikt tillför spänning och dynamik i dramatik är centralt för elevernas förståelse av genren och ger dem verktyg för att själva skriva och gestalta dramatiska texter.


Modern Tillbaka-knapp