Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Dramatik och dramaturgi – Scenografi och dramaturgi

Lektionsplanering: Scenografi och dramaturgi

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramatik och dramaturgi

Tema: Scenografi och dramaturgi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur scenografi, ljus och ljuddesign bidrar till att förstärka den dramaturgiska upplevelsen i teater och film. Eleverna ska även få erfarenhet av att planera och skapa egna scenografiska lösningar för dramatik.

Kunskapskrav

  • Eleven beskriver översiktligt hur scenografi och andra sceniska element påverkar ett dramatiskt verk samt redogör för hur dessa element kan stödja berättelsens tema och budskap.
  • Eleven kan bidra till egna scenografiska lösningar i ett skapande arbete.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till scenografi (15 min)

  • Vad är scenografi och varför är den viktig?
  • Genomgång av scenografins olika element: kulisser, rekvisita, färg och form.
  • Exempel på hur scenografi används effektivt i teater och film.

Ljus och ljud i dramaturgi (15 min)

  • Hur påverkar ljus och ljud upplevelsen av en föreställning?
  • Genomgång av olika ljussättningstekniker och ljuddesign.
  • Diskussion om hur dessa element kan förstärka stämningen och känslan i en berättelse.

Hands-on övning: Skapa en scen (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper och får uppdraget att planera en enkel scenografi för en valfri kort dramatisk text.
  • Fokusera på hur de kan använda färger, objekt och ljus för att förmedla stämning.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Reflektera över hur scenografi, ljus och ljud samverkar för att förstärka berättelsen.
  • Diskutera hur dessa element påverkar publiken och berättelsens budskap.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en kort presentation där de visar sin planerade scenografi för en vald dramatisk text, inklusive beskrivning av ljus och ljud.

Exit-ticket

  • Vad är scenografi? (Svar: Den fysiska miljön på scenen i teater eller film)
  • Hur kan ljus påverka en föreställnings stämning? (Svar: Genom att skapa olika atmosfärer och känslor)
  • Varför är rekvisita viktig? (Svar: Den hjälper till att förankra berättelsen och bidrar till realismen)
  • Nämn ett exempel på hur ljud kan förstärka en berättelse. (Svar: Musik kan öka känslomottagandet under viktiga scener)
  • Hur kan scenografi påverka publikens upplevelse? (Svar: Genom att skapa en visuell kontext som stödjer berättelsens tema)

Hemuppgift

Eleverna ska välja en känd scen från en pjäs eller film och analysera dess scenografi, ljus och ljud. De ska diskutera hur dessa element bidrar till berättelsens budskap och känsla.

Citat

”Scenografi är teaterns tredje dimension.” — Edward Gordon Craig (1872-1966)

Citatet betonar vikten av scenografi som en avgörande komponent för den visuella och dramatiska upplevelsen i teater, vilket kopplar till lektionens fokus på hur scenografiska element påverkar berättelsen.

Nästa lektion

Jag föreslår att nästa tema skall vara “Kreativ skrivprocess och dramaturgi”. Att förstå hur man utvecklar en berättelse från idé till färdig dramatisk text är avgörande för elevernas fortsatta lärande.


Modern Tillbaka-knapp