Lektionsplanering: Skapande av karaktärer och dialog
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramatik och dramaturgi
Tema: Skapande av karaktärer och dialog
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur man skapar trovärdiga karaktärer och skriver effektiv dialog. Fokus ligger på karaktärsutveckling, relationer mellan karaktärer och hur dialog kan användas för att förmedla känslor och information.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för hur karaktärer formas av handling och miljö. Eleven visar förmåga att skriva dialog som bidrar till karaktärernas utveckling och förståelse av berättelsen, samt kan ge exempel på karaktärers relationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till karaktärsskapande (15 min)
- Vad kännetecknar en trovärdig karaktär?
- Genomgång av olika metoder för att utveckla karaktärer (bakgrund, motivation, inre och yttre konflikter).
- Exempel på välkända karaktärer i dramatik och deras egenskaper.
Skrivning av dialog (15 min)
- Vad är bra dialog och hur skriver man den?
- Genomgång av dialogens funktion: utveckla karaktär, driva handling och förmedla känslor.
- Exempel på effektiv dialog och dess betydelse för berättelsen.
Gruppövning: Skapa karaktär och dialog (10 min)
- Eleverna arbetar i grupper där de skapar en karaktär och skriver en kort dialog mellan två karaktärer.
- Fokusera på hur dialogen kan avslöja karaktärernas personligheter och relationer.
Avslutande reflektion (10 min)
- Reflektera över konsten att skriva genuin och effektfull dialog.
- Dikta över hur dialog bidrar till en dramats känsla och drivkraft.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper framföra den dialog de skrivit, med fokus på att uttrycka karaktärernas känslor genom röst och kroppsspråk. Om du skriver “Aktivitet”, så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad gör en karaktär trovärdig? (Svar: Flera dimensioner, bakgrund, motivation)
- Nämn en funktion av dialog i dramatik. (Svar: Utvecklar karaktär, driva handling)
- Vad innebär det att skriva subtext i dialog? (Svar: Att antyda mer än vad som sägs direkt)
- Ge ett exempel på hur man kan avslöja en karaktärskänslor genom dialog. (Svar: Genom val av ord och tonläge)
- Hur kan karaktärernas relationer påverka deras dialog? (Svar: Relationer ger kontext och motivation bakom orden de använder)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort scen med minst två karaktärer där dialogen är central. De ska också beskriva karaktärerna och deras relationer. Om du skriver “Hemuppgift”, så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.
Citat
”Dialog är konstverket av det mänskliga mötet.” — John Esposito (Modern dramatiker)
Citatet understryker dialogens vikt i dramatik och hur den speglar relationerna mellan människor, vilket är centralt för lektionens fokus på karaktärer och deras interaktioner.
Nästa lektion
Jag föreslår att vi fokuserar på “Kostym och karaktär”. Att förstå hur kostymdesign påverkar karaktärens presentation och publikens förståelse är avgörande för att skapa en helhetsupplevelse i dramatik. Skriv “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.