Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Engelska 5 – Språkets roll i samhällsdebatten

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Språkets roll i samhällsdebatten

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur språk och retorik används i samhällsdebatten och hur dessa faktorer påverkar förståelse och kommunikation. Eleverna ska analysera olika typer av texter, tal och medieinnehåll för att förstå hur språk kan påverka åsikter och attityder.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå, analysera och diskutera olika former av språk och retorik i skrift och tal. Analysen ska omfatta hur olika språkbruk påverkar samhället och individers uppfattningar, samt hur dessa verktyg kan användas i argumentation.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till språkets betydelse (10 min)

• Definiera vad som menas med språkets roll i samhällsdebatten och ge exempel på hur språk kan påverka politiska och sociala frågor.
• Diskutera vikten av retorik och stil i olika typer av argument och debatter.
• Presentera centrala begrepp såsom ethos, pathos och logos.

Språkliga verktyg i debatt (10 min)

• Redogör för olika stilistiska och retoriska verktyg som används i tal och skrift, inklusive metaforer, anaforer, och känslomässig appel.
• Diskutera hur dessa verktyg kan användas för att förstärka ett argument eller påverka en publik.
• Ge exempel på kända tal eller texter som använder effektiva språkliga tekniker (exempel: tal av Martin Luther King Jr. eller Greta Thunberg).

Analys av samhällsdebatttexter (10 min)

• Välj några aktuella debattartiklar eller tal och utför en gemensam analys av dem i klassen.
• Identifiera vilka retoriska verktyg som används och diskutera hur de påverkar budskapets effektivitet.
• Analysera hur språkbruk kan spegla och forma samhällsnormer och ideologier.

Gruppdiskussion om språkets påverkan (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem olika ämnen eller frågor relaterade till språkets roll i aktuella samhällsdebatten, exempelvis:
◦ Hur påverkar sociala medier språkbruk och debattklimatet?
◦ Vilken roll spelar språk och retorik i politiska kampanjer?
◦ Hur kan missbruk av språk påverka vår förståelse av viktiga frågor?
• Låt grupperna sammanfatta sina diskussioner och dela insikter med klassen.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionen och ställ frågan: Hur kan vi som medborgare använda språk och retorik för att påverka samhällsdebatten på ett positivt sätt?
• Låt eleverna reflektera över hur de kan tillämpa dessa insikter i sitt eget tal och skrivande.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort argumenterande text (ca 200 ord) om en aktuell fråga som de brinner för, där de använder språkets retoriska verktyg som diskuterats. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad menas med retorik?
◦ Retorik handlar om konsten att övertyga och påverka genom språk och argument.
• Nämn de tre grundpelarna i retorik.
◦ Ethos (trohet), pathos (känslor) och logos (logik).
• Ge ett exempel på hur språk kan påverka åsikter.
◦ Genom att använda känslomässigt laddat språk kan talaren påverka publikens känslor och skapa sympati för ett visst ämne.
• Hur kan sociala medier förändra sättet språk används i debatten?
◦ Sociala medier möjliggör snabb spridning av information, men kan också leda till polariserade åsikter och “hetsspråk”.
• Varför är det viktigt att förstå retorik i dagens samhälle?
◦ För att kunna navigera och kritiskt granska information på ett informerat sätt och delta aktivt i samhällsdebatten.

Hemläxa

Skriv en kort analys (ca 300 ord) av en debattartikel eller ett tal och beskriv hur språket och retoriken används för att påverka läsaren eller åhöraren. Reflektera över hur effektiva dessa verktyg är i sammanhanget.

Fördjupningsuppgift

Skriv en uppsats (ca 1500 ord) där du utforskar språkets påverkan på en specifik samhällsfråga. Analysera hur olika retoriska strategier används i debatten kring frågan och dess inverkan på allmänhetens åsikter och politiska beslut.

Förslag för nästa lektion

Tema: Språk och identitet. Den kommande lektionen kan fokusera på hur språk påverkar identitet och tillhörighet. Diskussioner om olika språkliga grupper, samt fråga om hur språkliga skillnader kan leda till både gemenskap och konflikt i samhället.

Förberedelser

• Sammanställ material om språkets roll i samhällsdebatten och retoriska verktyg.
• Förbered exempel på aktuella debattartiklar och tal för analys.
• Utveckla teman för gruppdiskussionerna kring språk och retorik.


Modern Tillbaka-knapp