Lektionsplanering för Engelska 6: Muntlig Presentation
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Muntlig presentation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska utveckla sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera muntliga presentationer. Det omfattar att träna på att framföra sina argument, visa kunskap och förmåga att kommunicera på engelska, såväl i tal som i skrift.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och diskutera innehållet i texter och andra medier. Eleven ska också kunna delta i och hålla samtal och diskussioner, där de uttrycker och utvecklar sina åsikter och argument.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till muntlig presentation (10 min)
- Förklara syftet med presentationen.
- Gå igenom upplägg och tidsramar.
- Diskutera vikten av att tala tydligt och självsäkert.
Genomgång av ”Road Trip”-temat (10 min)
- Sammanfatta teman och huvudpunkter i elevernas texter.
- Diskutera olika aspekter av en road trip (exempel: platser, upplevelser, förväntningar).
- Förklara hur man kan koppla personlig erfarenhet till temat.
Presentationstekniker (15 min)
- Gå igenom tips på hur man strukturerar en presentation (inledning, kropp, avslutning).
- Diskutera användning av kroppsspråk och ögonkontakt.
- Visa exempel på bra och dåliga presentationer.
Gruppdiskussion och feedback (10 min)
- Låt eleverna i smågrupper diskutera vad de planerat att presentera.
- Ge eleverna möjlighet att ge varandra konstruktiv kritik.
- Läraren går runt och erbjuder feedback.
Avslutning och förberedelse inför presentation (5 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats.
- Ge tid för sista förberedelser och frågor.
- Påminna om viktiga punkter att tänka på under presentationen.
Aktivitet
Eleverna ska hålla en muntlig presentation baserad på sin redan skrivna text ”Road Trip”. Varje elev får 5-7 minuter på sig att presentera sin text och relatera sina egna erfarenheter kopplade till temat. Eleverna bör använda presentationsteknikerna som diskuterats i lektionen.
Exit-ticket
- Vilka var de viktigaste punkterna i din presentation?
- Hur kände du dig inför att presentera inför klassen?
- Vilka tekniker använde du för att hålla elevens intresse?
- Vad var den största utmaningen under din presentation?
- Vad har du lärt dig av att se dina klasskamraters presentationer?
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva en reflektion över sin egen presentation. De ska beskriva vad de gjorde bra, vad som var svårt och hur de kan förbättra sig nästa gång. Denna uppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som uteblivit.
Citat
“The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” – George Bernard Shaw (1856-1950)
Citatet understryker vikten av tydlig kommunikation, vilket är centralt i muntliga presentationer. Det påminner eleverna om att nyckeln till en effektiv presentation är att inte bara tala, utan se till att budskapet faktiskt når fram.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara ”Feedback och utvärdering”. Det är relevant eftersom eleverna behöver lära sig att ge och ta emot konstruktiv kritik, vilket är mycket viktigt för personlig utveckling inom muntlig kommunikation.