Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Sociala frågor i medierna
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur sociala frågor representeras i olika typer av medier, inklusive filmer, nyhetsrapportering och sociala medier. Eleverna ska utforska mediernas roll i att forma opinion och föreställningar kring sociala frågor, samt hur olika perspektiv kan framträda i olika medier. Eleverna ska dessutom utveckla sitt språk och sin förmåga att diskutera dessa frågor på engelska.
Kunskapskrav
Eleven diskuterar insiktsfullt och kritiskt mediernas representationer av sociala frågor och kan formulera sina egna reflektioner och argument kring ämnet. De visar även förmåga att analysera innehåll och språk i medier, och koppla detta till aktuella händelser och egen erfarenhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala frågor i medierna (10 min)
• Presentera vad som menas med att analysera mediernas roll i sociala frågor.
• Diskutera hur olika medier kan framhäva eller förminska frågor beroende på deras syften och publik.
Gruppanalys av medieexempel (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett exempel på ett medieinslag (filmklipp, nyhetsartikel eller social media-inlägg).
• Be grupperna analysera inslaget utifrån vad som framhävs och vad som eventuellt utelämnas. Fokus ska ligga på språket, bilderna och budskapet samt dess påverkan på publiken.
Presentation och diskussion (15 min)
• Grupperna presenterar sina analyser för klassen.
• Ställ öppna frågor som leder till diskussion över skillnaderna i hur olika medier hanterar samma sociala frågor.
Reflektionsuppgift (10 min)
• Be eleverna att skriva ner sina tankar om hur de själva tar del av sociala frågor via medier och deras egna ansvar som konsumenter av medieinnehåll.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kritisk analys (300-400 ord) av ett medieinslag de valt som berör en social fråga. De ska fokusera på hur inslaget representerar frågan och vilken påverkan det kan ha på allmänhetens uppfattning. Uppsatsen ska inkludera både en beskrivning av inslaget och deras egna reflektioner kring det.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.
Exit-ticket
• Vilken social fråga analyserade ni i dagens lektion?
Svar: [Nämn social fråga].
• Hur beskrev medieinslaget denna fråga?
Svar: [Sammanfatta beskrivningen].
• Vilket perspektiv eller vilken berättelse fick mest utrymme?
Svar: [Nämn perspektiv eller berättelse].
• Nämn en potentiell effekt av detta medieinslag på publiken.
Svar: [Ge exempel på effekten].
• Hur kan din egen mediekonsumtion påverka din syn på sociala frågor?
Svar: [Reflektera kring detta].
Hemläxa
Skriv en uppsats (ca 600 ord) som utforskar hur en specifik social fråga behandlas i minst två olika medier. Diskutera skillnader och likheter i representation och vilket budskap varje medium förmedlar.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna designa en mediekampanj för att lyfta fram en specifik social fråga. De ska inkludera en analys av målgrupp, medium, budskap samt vilka metoder som skulle användas för att få genomslag. Uppgiften ska inkludera en presentation av kampanjen och dess teoretiska underbyggnad.
Förslag för nästa lektion
Tema: Hur vi kan påverka sociala frågor via medier.
Den kommande lektionen kommer att fokusera på hur individer och grupper kan använda medier för att påverka sociala frågor. Eleverna ska diskutera strategier för att använda informationsspridning som ett verktyg för förändring och engagemang, samt undersöka framgångsrika exempel på medieanvändning i aktivism.
Förberedelser
• Samla exempel på framgångsrika mediekampanjer relaterade till sociala frågor.
• Förbered frågor för att vägleda diskussioner om mediernas perspektiv och ansvar.
• Ha material som stöder diskussion om hur man kan skapa effektivt medieinnehåll, exempelvis grafiska manualer eller riktlinjer.