Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Engelska 7 – Nedskräpning och miljöpåverkan i medier

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Nedskräpning och miljöpåverkan i medier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska lysa på nedskräpning och dess miljöpåverkan, inklusive hur dessa frågor representeras i olika former av medier. Eleverna ska analysera och reflektera över ansvar och handlingsalternativ, samt hur medier kan påverka opinionsbildning och medvetenhet om miljön.

Kunskapskrav

Eleven diskuterar insiktsfullt miljöfrågor och deras representationer, visar förmåga att kritiskt analysera mediedokument och föra resonemang om miljöpåverkan med olika perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till nedskräpning och miljöpåverkan (10 min)

• Förklara vad nedskräpning är och diskutera dess konsekvenser för miljön och samhället.
• Presentera exempel på hur nedskräpning framställs i olika medier, inklusive film, dokumentärer och nyhetsartiklar.

Gruppanalys av medieexempel (15 min)

• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett medieexempel (t.ex. en filmsekvens, en artikel eller en dokumentär) som handlar om nedskräpning och dess effekter.
• Be grupperna analysera inslaget: Vilka budskap förmedlas? Vilka perspektiv lyfts fram? Finns det några begränsningar eller brister i representationen?

Presentation av grupper (15 min)

• Låt varje grupp presentera sina analyser för klassen.
• Fostra diskussion efter varje presentation kring hur olika medier kan påverka vår syn på nedskräpning och miljöpåverkan.

Reflektionsuppgift (10 min)

• Be eleverna skriva ner sina tankar kring sina egna handlingar och relation till nedskräpning. Hur kan individens små handlingar bidra till förändring? Vad mer kan göras?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en argumenterande text (400-500 ord) där de föreslår lösningar på nedskräpning och hur deras åtgärder kan påverka miljön positivt. Lösningarna ska baseras på insikter från dagens diskussion och analyser.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

• Vilken nedskräpningsfråga diskuterade ni i dagens lektion?
Svar: [Identifiera frågan].

• Vilket medieexempel analyserade ni, och vad var kärnbudskapet?
Svar: [Beskriv medieexemplet och budskapet].

• Hur relaterar era egna erfarenheter till nedskräpning?
Svar: [Reflektera kring egna erfarenheter].

• Vilka möjliga lösningar på nedskräpning identifierade ni under diskussionen?
Svar: [Nämn lösningar].

• Vad tror ni skulle vara mest effektivt för att engagera fler att agera?
Svar: [Reflektera över engagemang].

Hemläxa

Skriv en uppsats (ca 600 ord) som undersöker en specifik miljöfråga kopplad till nedskräpning. Analys ska inkludera hur denna fråga framställs i minst två medier, diskutera dess representation och hur detta kan påverka opinionsbildning.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna skapa en mediekampanj kring nedskräpning som syftar till att öka medvetenheten och engagemanget hos sina kamrater. Kampanjen ska inkludera en kritisk analys av målgrupp, mediekanaler och budskap, samt presenteras i både skriftlig och visuell format.

Förslag för nästa lektion

Tema: Hållbarhet och framtidens miljö.
Den kommande lektionen ska fokusera på hållbarhetsinitiativ och framtidens lösningar för att hantera miljöfrågor. Eleverna ska diskutera och analysera framgångsrika exempel på hållbarhet i samhället, samt hur dessa kan kommuniceras genom medier för att inspirera till förändring.

Förberedelser

• Samla exempel på framgångsrika hållbarhetsinitiativ och hur dessa har kommunicerats i medier.
• Förbered diskussionsfrågor för att vägleda eleverna i analys och reflektion kring hållbarhet.
• Ha material tillgängligt för att stödja diskussionen kring framtida miljölösningar och innovation.


Modern Tillbaka-knapp
×