Lektionsplanering
Årskurs
Gymnasiet
Ämne eller kurs
Estetisk kommunikation 2
Tema
Intermediala uttryck och gränsöverskridande konstformer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen fokuserar på intermediala uttryck och hur olika konstformer kan kombineras för att skapa nya upplevelser och meningsfull kommunikation. Eleverna får kunskap om olika medier, såsom film, teater, dans och digital konst, samt hur dessa kan interagera och komplettera varandra.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra och analysera egna och andras skapelser med fokus på intermediala uttryck. Eleven kan dessutom redogöra för och diskutera gränsöverskridande metoder och tekniker i olika kulturella sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till intermedialitet (10 min)
- Definiera begreppet intermedialitet och diskutera hur olika konstformer kan interagera.
- Ge exempel på verk som är intermediala, såsom installationer, performance och digital konst.
- Ställ frågor om vad eleverna känner till om gränsöverskridande konst.
Visa exempel på intermediala verk (15 min)
- Presentera olika intermediala konstverk, som multimediala installationer och korsningar mellan teater och film.
- Diskutera hur dessa verk uttrycker idéer och skapar upplevelser.
- Reflektera över den teknologiska utvecklingens inverkan på konstformer.
Workshop: Skapa intermediala uttryck (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att skapa ett eget intermedialt verk, där de kombinerar minst två olika medier (ex. musik och dans, bild och poesi).
- Ge stöd under skapandeprocessen och dynamiska verktyg för uttryck.
Presentation av skapelser och diskussion (10 min)
- Eleverna presenterar sina intermediala verk för klassen.
- Diskutera processen och upplevelsen av att skapa i gränslandet mellan olika medier.
- Läraren sammanfattar och reflekterar över lektionens centrala teman och lärande.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna fördjupa sig i ett intermedialt projekt där de kombinerar sina egna färdigheter och kunskaper inom två eller flera medier för att skapa en gemensam berättelse eller konstverk.
Exit-ticket
- Vad var mest utmanande med att skapa något intermedialt?
- Hur anser du att intermedialitet kan berika konst?
- Ge exempel på ett verk ni presenterade som du tyckte var inspirerande.
- Hur upplever du samarbetet med andra medier?
- Vad har du lärt dig om gränsöverskridande konstformer?
Hemuppgift
Hemuppgiften kan vara att välja ett intermedialt konstverk eller projekt och skriva en kort analys om hur verket utnyttjar flera medier för att förstärka sitt budskap och tema. Eleverna ska även reflektera över hur de själva skulle kunna använda intermedialitet i sitt eget skapande.
Citat
”Konst är inte det som kan ses, utan det som knyter oss samman.” – Gabriele Münter (1877-1962)
Detta citat belyser att konstens kraft ligger i dess förmåga att skapa gemenskap och upplevelse, något som är centralt i intermediala uttryck som förenar olika former.