En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Estetisk kommunikation 2 – Kreativitet och identitet i konst

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Estetisk kommunikation 2

Tema:

Kreativitet och identitet i konst

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen fokuserar på hur konstnärer använder sina verk för att uttrycka identitet och kulturell bakgrund. Eleverna kommer att utforska hur personliga erfarenheter, sociala sammanhang och kulturella perspektiv formar konst och estetiska uttryck. Kursen ger även möjlighet att analysera verk utifrån tema och identitet.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera konstverk ur ett identitetsperspektiv. Eleven kan även skapa eget konstverk där identitet och kultur står i fokus och reflektera över sitt eget skapande.

Lärarledda instruktioner

Inledning om identitet och konst (10 min)

  • Definiera begreppet identitet och diskutera dess olika aspekter (personlig, kulturell, social).
  • Fråga eleverna hur de tror att identitet kan påverka kreativt skapande.
  • Ge exempel på kända konstnärer som har utforskat identitet i sina verk.

Exempel på konstverk som utforskar identitet (15 min)

  • Visa exempel på konstverk från olika konstnärer som fokuserar på identitet (ex. Frida Kahlo, Ai Weiwei, Carrie Mae Weems).
  • Diskutera hur dessa verk uttrycker identitet, och vilken teknik och stil som används.
  • Reflektera över hur kultur och samhälle påverkar konsten.

Workshop: Skapa konst med fokus på identitet (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och låt dem brainstorma kring en identitet som de vill utforska i sitt skapande (kan vara personlig eller kulturell identitet).
  • Be dem skapa ett eget konstverk (ex. bild, video, text) som reflekterar den valda identiteten.
  • Ge stöd och vägledning under skapandeprocessen.

Presentation och diskussion (10 min)

  • Grupperna presenterar sina konstverk och berättar om den identitet de utforskat.
  • Diskutera hur man genom konst kan uttrycka och reflektera över identitet.
  • Sammanfatta lektionen och koppla tillbaka till identitetens roll i konst.

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna arbeta på ett längre projekt där de skapar ett konstverk eller en presentation som fokuserar på en aspekt av deras egen identitet eller en kulturell identitet.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig om hur identitet kan påverka konst?
  • Vilket konstverk du såg idag påverkade dig mest och varför?
  • Hur upplever du att ditt eget konstverk speglar din identitet?
  • Vilka likheter och skillnader såg du mellan gruppernas verk?
  • Hur kan konst fungera som ett verktyg för att förstå identitet?

Hemuppgift

Hemuppgiften kan vara att skriva en personlig reflektion där eleverna beskriver hur deras egna livserfarenheter och identiteter speglas i deras intressen för konst. De ska även inkludera antingen en kort skiss eller koncept för ett framtida verk som reflekterar denna identitet.

Citat

*”Vi är inte bara en produkt av vår omgivning, vi är konstnärer av våra liv.”* – Unknown

Citatet poängterar att vi formar vår identitet genom våra erfarenheter och hur vi väljer att uttrycka dessa i konst, vilket är centralt i dagens lektion.


×