Lektionsplanering: Estetisk kommunikation 3
Årskurs
Gymnasiet
Ämne eller kurs
Estetisk kommunikation 3
Tema
Konst som social kommentar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen syftar till att utforska hur konst kan användas som ett uttryck för sociala och politiska frågor. Eleverna kommer att analysera konstverk som kommenterar samhälleliga fenomen, utforska motstånd och aktivism genom olika estetiska uttrycksformer, och diskutera konstens roll i att förändra och återspegla samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och diskutera hur konst kan fungera som en social kommentar, samt skapa egna verk som behandlar relevanta sociala frågeställningar. Eleven kan också reflektera över den påverkan konsten har på samhällsdebatten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konstens roll i samhällskritik (10 min)
- Definiera vad som menas med att konst fungerar som en social kommentar.
- Diskutera exempel på hur konst har använts för att belysa sociala orättvisor (ex. gatukonst, protestkonst).
- Ställ frågor till eleverna om exempel de känner till där konst påverkat samhällsdebatten.
Exempel på socialt engagerad konst (15 min)
- Visa exempel på konstverk som kommenterar sociala och politiska frågor (ex. Banksy, Ai Weiwei, Judy Chicago).
- Diskutera de teman och tekniker som används för att nå ut med ett budskap.
- Reflektera över hur dessa verk påverkar betraktaren och samhällets syn på frågor.
Workshop: Skapa socialt engagerad konst (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och be dem välja ett aktuellt socialt ämne de vill kommentera i sitt konstverk.
- Ge dem material för att skapa en affisch, kort film eller annan form av visuell konst som uttrycker deras budskap.
- Stötta och vägled dem under skapandeprocessen.
Presentation och diskussion (10 min)
- Låt grupperna presentera sina verk och diskutera sina idéer och val av budskap.
- Diskutera hur effektiv deras konst är i att kommunicera sitt samhällskritiska budskap.
- Sammanfatta lektionen och betona vikten av konst i samhällsdebatten.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna planera och genomföra ett socialt projekt där de dokumenterar och skapar konst utifrån ett socialt problem i sitt närområde. Användaren kan skriva ”Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad har du lärt dig om konstens kraft som ett redskap för social kommentar?
- Ge ett exempel på ett konstverk som du tycker är bra på att föra fram ett socialt budskap.
- Vilka utmaningar och möjligheter ser du i att använda konst för samhällskritik?
- Hur påverkade det du såg idag ditt perspektiv på sociala frågor?
- Vad skulle du vilja utforska mer i framtida konstprojekt?
Hemuppgift
Hemuppgiften kan vara att välja ett socialt problem och genomföra en kort uppsats där eleverna analyserar hur konst kan påverka medvetenheten och förändra attityder kring detta problem. De ska inkludera exempel på konstverk eller konstnärer som har använt sina verk för att belysa liknande teman. Användaren kan skriva ”Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
”Många säger att konst är att uttrycka det man känner, men jag tror att konst är att skapa det man känner.” – Ai Weiwei (1957-)
Citatet reflekterar konstens kraft att inte bara återspegla känslor utan också påverka och förändra samhälleliga förhållanden, vilket är centralt i lektionens tema.