Lektionsplanering för Etik och Människans Livsvillkor
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Etik och människans livsvillkor
Tema: Etik i mediekonsumtion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur medier formar och påverkar vår förståelse för etik och de värderingar som anges i olika medievärldar. Det omfattar en analys av hur mediekonsumtion kan påverka personliga och samhälleliga värderingar, samt en kritisk granskning av etiska frågor i samband med reklam och information inom medierna.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för hur medier kan påverka och förmedla etiska värderingar. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang och argumentera för sina åsikter om etiska frågor kring mediekonsumtion och dess påverkan på individ och samhälle.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till etik och medier (10 min)
- Definiera vad etik är och dess betydelse i mediekonsumtion.
- Diskutera mediernas roll i samhälle och hur de har förändrats över tid.
- Presentera exempel på etiska dilemman kopplade till mediekonsumtion.
Kritisk granskning av reklam (15 min)
- Gå igenom vanliga metoder inom reklam och dess påverkan på konsumtionsval.
- Diskutera dolda budskap och hur dessa kan påverka våra värderingar.
- Analysera exempel på reklam som utmanar eller förstärker etiska normer.
Diskussion: Etiska dilemman i media (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och diskutera specifika fallstudier relaterade till mediekonsumtion och etik.
- Grupperna redovisar sina resultat och argumenterar för sina ståndpunkter.
- Sammanfatta gemensamma insikter och lärdomar från diskussionerna.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens diskussioner och huvudteman.
- Ge eleverna tid att reflektera över vad de har lärt sig och formulera egna åsikter.
- Besvara eventuella frågor och ge feedback på diskussionerna.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna skapa en egen reklamkampanj med fokus på en etisk fråga som de anser är viktig. De ska inkludera tydliga meddelanden som reflekterar etik samt en kritisk granskning av mediemetoder de använder. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad innebär etik i mediekonsumtion?
Svar: Etik handlar om värderingar och normer som styr hur vi agerar och reagerar på medieinnehåll. - Ge ett exempel på hur reklam kan påverka våra värderingar.
Svar: Genom att använda idealiserade bilder och budskap kan reklam skapa orealistiska förväntningar på livsstil och utseende. - Vad är dolda budskap i reklam?
Svar: Budskap som inte direkt uttrycks men som finns underliggande för att påverka konsumentens beslut. - Hur kan vi kritiskt granska reklamen vi ser?
Svar: Genom att fråga oss vad budskapet verkligen säger och vilken effekt det kan ha, samt granska avsändarens intentioner.
Hälsningar från Isak på Allgot.se
www.allgot.se