Lektionsplanering: Eurytmi och kulturella uttryck
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Eurytmi 1
Tema: Eurytmi och kulturella uttryck
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge insikt i hur eurytmi kan integreras med olika kulturella uttryck, som dans, teater och musik. Eleverna ska lära sig att identifiera och utforska kulturella faktorer som påverkar rörelse och hur dessa kan uttryckas genom eurytmi.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för hur eurytmi relaterar till olika kulturella uttryck och visar grundläggande förmåga att integrera kulturella element i sina egna rörelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till eurytmi och kultur (10 min)
- Definiera hur eurytmi kan integreras i olika kulturella kontexter och traditioner.
- Diskutera exempel på eurytmi i relation till folkmusik, traditionell dans och teater.
- Ge exempel på hur kulturella traditioner påverkar rörelse och uttryck.
Kulturella rörelseövningar (15 min)
- Genomför övningar där eleverna får prova på rörelser inspirerade av olika kulturella traditioner, såsom indiska klassiska danser eller afrikanska rörelser.
- Diskutera hur dessa rörelser kan integreras med eurytmi och vilka känslor de förmedlar.
- Låt eleverna reflektera över de skillnader och likheter de upptäcker.
Grupptema: Kulturell eurytmiuppvisning (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att välja en kulturell tradition och skapa en eurytmiuppvisning som integrerar element därifrån.
- Varje grupp ska planera hur de kan använda rörelse och musik för att förmedla den valda kulturens känsla och uttryck.
- Ge dem möjlighet att repetera och öva tillsammans.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter angående eurytmiens roll i kulturella uttryck.
- Diskutera hur kulturella faktorer kan påverka rörelse och uttryck, samt vikten av att förstå dessa skillnader.
- Låt eleverna reflektera över vad de lärde sig av att jobba med kulturella element i sin egen rörelse.
Aktivitet
Eleverna ska under 30 minuter genomföra och framföra sin kulturella eurytmiuppvisning för klassen. De ska tydligt visa hur de har integrerat kulturella element i sin prestation och vilket budskap de vill förmedla.
Exit-ticket
- Vad innebär det att integrera kultur i eurytmi? (Att använda kulturella element och traditioner för att skapa rörelse och uttryck)
- Vilka kulturella traditioner har du lärt dig mer om genom denna övning? (Exempel på kulturella traditioner beroende på vad som presenterats)
- Hur kan olika kulturer påverka rörelsemönster? (Genom att forma stilar, musik och känselspröt)
- Ge ett exempel på hur en kulturell rörelse kan uttrycka ett specifikt budskap eller känsla. (Ex: Indiska klassiska danser kan uttrycka glädje eller spiritualitet)
- Vad uppskattade du mest med att arbeta med kulturella uttryck i eurytmi? (Personligt omdöme från eleven)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion kring sin kulturella eurytmiuppvisning. De ska beskriva vilken kultur de valde, hur de tolkade dess känslor i sina rörelser och hur detta arbete förändrade deras uppfattning om eurytmi. Reflektionen ska vara minst 300 ord.
M.v.h. Isak Skogstad