En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Filosofi 1 – Existentialism i praktik – livsstilar och val

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 1
Tema: Existentialism i praktik – livsstilar och val

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla frågan om hur man kan leva ett autentiskt liv utifrån existentialistiska perspektiv. Detta inkluderar diskussioner kring individuella val, ansvar och hur livsstilar kan påverkas av existentiella idéer.

Kunskapskrav

Eleven redogör för och diskuterar översiktligt och med enkla argument centrala tankar kring autenticitet och ansvar samt hur dessa kan påverka livsstilar och individuella val.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till autenticitet (10 min)

• Förklara begreppet autenticitet inom existentialismen och dess betydelse för individens liv.

• Diskutera hur kända existentialister som Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir ser på vad det innebär att leva autentiskt.

• Betona vikten av att ta ansvar för sina val och handlingar.

Diskussion om livsstilar och individuella val (15 min)

• Dela in klassen i små grupper och ge dem frågan: Vad betyder det att leva ett autentiskt liv?

• Be grupperna att diskutera hur samhälleliga normer och förväntningar kan påverka val och livsstilar.

• Låt grupperna redovisa sina tankar och resonemang.

Genomgång av existentiella frågor kring livsval (10 min)

• Titta på exempel på existentiella frågor som kan påverka livsstilar, t.ex. frågan om yrkesval, relationer och livsmål.

• Diskutera hur dessa frågor relaterar till känslan av mening och hur de kan leda till de facto val i livet.

• Använd citat från existentiella verk för att underbygga diskussionen.

Reflektionsövning: Mitt autentiska liv (10 min)

• Be eleverna skriva ner tre värderingar eller mål som de anser är viktiga för deras eget liv.

• Låt dem reflektera över hur dessa värderingar påverkar deras dagliga val och livsstil.

• Diskutera sedan i par eller små grupper.

Sammanfattning och frågor (5 min)

• Sammanfatta lektionens centrala punkter och öppna för frågor.

• Be eleverna att fundera på hur de kan ta ansvar för sina liv och handlingar, och vad detta innebär för deras framtida alternativ.

Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) om ett val de har gjort som de anser är kopplat till deras autenticitet och hur detta val har påverkat deras livsstil. Denna aktivitet stimulerar personlig reflektion och kopplar diskussionerna från lektionen till deras egna erfarenheter.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

1. Vad menas med att leva autenticitet?
Svar: Att leva autentiskt innebär att agera och göra val som är i linje med sina egna värderingar och övertygelser snarare än att följa yttre förväntningar.

2. Hur kan samhälleliga normer påverka beslut?
Svar: Samhälleliga normer kan påverka vilka val vi anser vara acceptabla eller önskvärda, ibland på bekostnad av vår personliga autenticitet.

3. Nämn en existentialistisk tänkare som diskuterar autentiska liv.
Svar: Sartre är en central figur som diskuterar autenticitet och ansvar i sina verk.

4. Vilka frågor kan man ställa sig för att bedöma sina livsval?
Svar: Frågor kan omfatta: Vad vill jag uppnå? Vilka värderingar är viktiga för mig? Hur påverkar mitt val min känsla av mening?

5. Vad innebär ansvar i en existentiell kontext?
Svar: Ansvar innebär att man är medveten om sina val och deras konsekvenser, samt att man aktivt formar sitt liv utifrån sina val.

Hemläxa

Eleverna ska läsa en valfri text om autenticitet och livsstil, och skriva en sammanfattning på 300 ord där de reflekterar över hur existentiella idéer påverkar våra livsval.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sig kan skriva en uppsats (1000-1500 ord) där de analyserar hur autenticitet och ansvar manifesteras inom olika livsstilar i samhället idag. Uppgiften ska inkludera exempel från filosofi, psykologi och eventuell litteratur för att stödja argumentationen.

Förslag för nästa lektion

Tema: Existentialism och framtidsval

Denna lektion ska fokusera på hur existentialistiska teorier kan hjälpa individer att göra medvetna och ansvariga framtidsval, och hur man kan hantera osäkerhet och rädslor inför framtiden. Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på diskussionerna om ansvar och autenticitet, och ger eleverna praktiska verktyg för att navigera sina egna liv och framtida val.

Förberedelser

• Förbered artiklar eller texter om autenticitet som kan användas för hemuppgift.
• Samla exempel och citat som inspirerar till reflektion kring livsstilar och framtidsval.
• Se till att det finns möjligheter för gruppdiskussion och individuell reflektion under lektionen.


×